Selamat Datang!

Hi,anda boleh baca novel percuma dalam blog ini



Thursday, December 15, 2011

16

16

Tamat sahaja bacaan ayat Kursi itu, Faizul segera menghembuskan nafasnya ke muka sahabat yang terpaku di sisi.
            “Eh, apa ni?” marah Syed Khalid, menepis-nepis tempias air liur yang ikut sekali bersama hembusan kuat Faizul.
            “Baca ayat Kursi-lah. Kau tu nampak semacam aje, naik seram pulak aku!” ujar Faizul, agak lurus bunyinya.
            “Ah, tak ada apa-apalah! Aku, aku cuma nampak Nadirah!”
            Tawa Faizul pecah serta-merta. Tidak dapat dia menahan rasa geli hati mendengarkan kata-kata sahabatnya itu. Fikirnya apa yang dilihat Syed Khalid, rupa-rupanya manusia biasa, perempuan! Bukan dia tidak tahu kisah Syed Khalid dan Nadirah ketika di Kota Kinabalu tempoh hari. Walaupun dia tidak mengikuti ekspedisi ke Gunung Kinabalu itu, namun Syed Khalid seperti tidak dapat menyembunyikan rasa gembiranya dapat berkenalan dengan gadis itu. Segala-galanya diceritakan kepada Faizul.
            “Kau ni, nampak perempuan macam nampak hantu!” ujarnya dalam tawa yang masih bersisa. Namun, sikap Syed Khalid bersahaja, tidak pun terasa hati dengan kata-kata ejekan kawannya itu.
            “Kalau kau boleh tolong aku, katakan pada Nadirah aku boleh tumpangkannya ke luar,” bicara Syed Khalid masih tidak lancar. Entah kenapa terasa getaran di jiwanya apabila terpandangkan Nadirah. Gadis itu sudah lama tidak ditemuinya semenjak pulang dari Kota Kinabalu dulu.
            “Okay, I know my part.” Balas Faizul. Tanpa berfikir panjang dia terus membuka pintu untuk turun.
            Syed Khalid menanti dengan penuh debar. Memanglah dia nampak tidak gentleman, ajak gadis menumpang tetapi tidak mempelawa sendiri. Entah apalah tanggapan Nadirah apabila dia menggunakan orang tengah untuk menyatakan hasratnya. Di saat itu terasakan amat payah untuk membuang rasa malunya untuk mendekati gadis itu. Bukan dia tidak pernah ternampak gadis itu dan kawan-kawannya di kampus, tetapi cepat-cepat dia melarikan diri. Bimbang dirinya disapa di tengah kawan-kawan Nadirah. Bagaimana dia hendak menyembunyikan rasa gelabahnya nanti? Ayu pula memang selalu menghubunginya. Tetapi Ayu tidak pernah bercerita tentang Nadirah. Mereka memang tidak sefakulti, jadi pastilah jarang bersua, fikirnya.
            Resah hatinya melihatkan Faizul berlama-lama dengan Nadirah. Oh ya, Faizul perlu memperkenalkan dirinya dulu kerana Faizul dan Nadirah tidak pernah berkenalan. Pastilah Nadirah terkejut tiba-tiba didekati oleh orang yang tidak dikenalinya itu. Syed Khalid berkira-kira sendiri. Apabila Nadirah menoleh ke arahnya, Syed Khalid berasa tidak tentu arah. Debarannya semakin bertambah apabila dilihatnya Nadirah mula bergerak merapati keretanya, betul-betul di sebelah pemandu. Dia cuma tersenyum apabila mata mereka bertentangan.
            “Hai, Syed!” tegur Nadirah, mesra. Senyuman manis gadis itu menangkap ke jantung hati. Rasa debaran semakin sukar dikawal.
            “Hai, N!” Serta-merta dia melompat turun dari keretanya. Bagaimana lagi hendak disembunyikan wajahnya yang kemerahan menahan malu. Mungkin Nadirah dapat menangkap rasa itu.
            “Faizul kata awak nak tumpangkan saya, betul?” soal Nadirah. Dia kelihatan biasa-biasa sahaja. Syed Khalid cuma mengangguk. Entah kenapa kelu lidahnya untuk berkata-kata ketika itu.
            “Terima kasih. Saya dan Imah nak ke KL. Tapi biarlah kami naik bas saja,” ujar Nadirah. Demi mendengarkan kata-kata si gadis, sekali lagi riak air muka Syed Khalid berubah.
            “Okey, bas pun dah sampai tu. Bye Syed, terima kasih sekali lagi,” kata Nadirah tatkala bas mini berwarna merah jambu mara ke arah perhentian bas.
Hazimah yang masih menunggu di perhentian bas itu kelihatan resah melihat Nadirah masih berbual-bual dengan Syed Khalid. Bimbang ditinggalkan bas pula nanti. Tetapi hatinya bertukar lega apabila melihat Nadirah mulai bergerak dari situ dan menghampirinya.
Faizul hanya memandang wajah suram Syed Khalid. Nampak benar dia kecewa dengan penolakan Nadirah. Dia masuk semula ke dalam keretanya dan memandang bas yang membawa Nadirah berlalu pergi.
“Kita tak jadi ke KL?” Faizul memberanikan dirinya bertanya apabila dilihatnya Syed Khalid masih terpaku di belakang stereng. Soalannya itu tidak berjawab.
Syed Khalid menukar gear dan mula memandu. Faizul berasa lega. Sekurang-kurangnya mood anak jutawan di sebelahnya tidak terganggu dengan penolakan Nadirah.
“Kita ke Kompleks PKNS.”
Luntur rasanya kegembiraan Faizul. Apalah yang ada di situ.  ‘Kompleks PKNS pun jadilah, itu pun orang nak bawa.’ Kemudian dia memujuk hati sendiri. Seperti mulanya, Syed Khalid kelihatan lebih senang mengunci mulutnya. Dia terus memandu dengan tenang dan berhenti di perhentian bas Kompleks PKNS itu.
“Kau tunggu sini,” ujar Syed Khalid seraya turun.
Faizul hanya memerhati langkah sahabatnya itu dengan penuh tanda tanya. ‘Kata nak ke Kompleks PKNS sahaja, tetapi tak parking betul-betul. Aku disuruhnya tunggu di sini,’ rungut Faizul dalam hati. Resah juga dia menunggu lama kerana bimbang disaman oleh polis. Syed Khalid membuat parking haram. Dia pula tidak mempunyai lesen memandu. Ah, saman-samanlah, anak jutawan tu yang bayar, fikir Faizul.
“Eh, Eng. Itu budak lelaki yang ikut kau ke Gunung Kinabalu tu, kan?” bisik Hazimah, apabila ternampak Syed Khalid tertinjau-tinjau dari luar tingkap bas. Nadirah segera menoleh. Serta-merta dia terpandangkan Syed Khalid. Mata mereka bertentangan. Syed Khalid terpaku seketika, air mukanya berubah.
“N, mungkin saya tersilap. Tapi pelawaan saya ikhlas, cuma mungkin caranya sahaja yang tidak betul. Marilah naik kereta saya.”
Kata-kata jejaka itu membuatkan muka Nadirah yang putih bersih menjadi merah padam. Dia memerhati sekeliling. Ada dua tiga penumpang yang nampaknya ikut berminat dengan apa yang didengarinya sebentar tadi. Tanpa berlengah dia segera menarik tangan Hazimah, mengajaknya turun. Ketika menuruni tangga bas, Syed Khalid sudah pun sedia menunggu di situ.
“Awak tak patut buat begitu,” marah Nadirah.
“Maafkan saya. Saya fikir awak menolak kerana saya menggunakan orang tengah. Saya ... saya takkan buat lagi. Saya minta maaf,” ujar Syed Khalid sambil mengiringi Nadirah dan Hazimah ke keretanya. Dalam pada marah, terasa pula geli hati Nadirah dengan jawapan Syed Khalid yang tergagap-gagap begitu.
Melihatkan kedatangan Syed Khalid dengan dua orang gadis itu, Faizul segera turun dari kereta. Dia menggeleng-gelengkan kepalanya. Tidak disangkanya Syed Khalid akan bertindak sedemikian. Selepas diperkenalkan kepada Hazimah, mereka segera bertolak ke Kuala Lumpur.
“Ke mana kita?” soal Syed Khalid, sambil menjeling Nadirah yang berada di kerusi belakang melalui cermin pandang belakang.
“Kami nak ke Jalan Tuanku Abdul Rahman, pasar malam!” ujar Nadirah.
“Okey,” balas Syed Khalid sepatah, sambil tersenyum panjang.
Hatinya berasa puas kerana dapat keluar bersama-sama gadis itu. Entah kenapa dia berasa amat senang berkawan dengan Nadirah yang periang. Hatinya berasa terhibur dengan usikan dan kemesraan Nadirah. Dia tidak pernah berkawan sebegitu rapat dengan mana-mana gadis sebelum ini. Insiden di Gunung Kinabalu benar-benar memberikan dia pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Kadang-kadang dia terfikir, adakah Nadirah juga berasa senang berkawan dengannya?
Kereta membelok ke kawasan parkir di belakang deretan kedai Jalan Tuanku Abdul Rahman. Mereka beriringan keluar sambil menuju ke tapak pasar malam. Nadirah dan Hazimah membeli barang-barang yang menarik minat mereka, tetapi Syed Khalid dan Faizul hanya memerhati sahaja. Mereka turut membantu kedua-dua gadis itu membawa barang-barang yang dibeli. Ketika azan maghrib berkumandang di udara, Hazimah segera mengajak Nadirah ke Kompleks Sogo untuk solat.
“Lepas solat saya tunggu di Manhattan Fish. Saya belanja ....” ujar Syed Khalid. Faizul tersenyum lebar mendengarkan kata-kata Syed Khalid itu. Seumur hidupnya dia tidak pernah masuk ke restoran makanan ‘orang putih’ itu.  Berkawan dengan Syed Khalid membuatkan dia kenal dengan banyak jenis makanan barat.
“Kaya betul kawan mu ni, Eng!” bisik Hazimah. Nadirah tersenyum. Dia segera menarik tangan Hazimah untuk ke surau yang berada di tingkat bawah. Bimbang juga dia jika Syed Khalid mendengar bisikan Hazimah. Dia tahu, Syed Khalid tidak suka identitinya diketahui orang, tetapi dia sendiri tidak dapat menyembunyikan gaya hidupnya. Mengajak makan di tempat mewah bagi seorang pelajar, bukan calang-calang orang yang sanggup melakukannya. Mahu habis sebulan elaun untuk sekali makan.
Seperti yang dijanjikan, sesudah solat dua jejaka itu sedia menunggu di meja. Nadirah dan Hazimah hanya menyerahkan kepada Syed Khalid untuk membuat pesanan. Mereka tidak pernah menikmati makanan di situ, jadi terserahlah kepada Syed Khalid untuk memesan apa yang difikirkannya sedap. Sambil makan, mereka bertukar-tukar cerita. Walaupun seronok dijamu dengan keenakan makanan barat, hati Hazimah dilambung resah. Dia tidak betah keluar bersama lelaki, bimbang perbuatannya dilihat oleh orang-orang yang dikenalinya.  Mereka masih belajar. Lagipun dia bertudung labuh, maruahnya sebagai seorang gadis muslimah harus dipelihara. Menyedari keresahan Hazimah itu, Nadirah segera mengajak Syed Khalid pulang sebaik sahaja selesai makan.
“Saya gembira kerana awak sudi menemani saya keluar dan makan-makan. Lain kali kita keluar lagi, ya?” ujar Syed Khalid sebelum menurunkan kedua-dua gadis itu di hadapan pintu pagar asrama.
“Terima kasih, Syed. Mungkin bukan pada waktu yang terdekat ini. Exam dah dekat.” Nadirah cuba mengelak.
“Selepas exam, bagaimana?”
“Saya akan terus balik kampung!”
“Eh, macam tak sudi saja? Takkan tak boleh walaupun sekejap?” Syed Khalid masih tidak berputus asa.
            “Hmm ... tengoklah nanti, kalau masanya sesuai,” balas Nadirah. “Okeylah Syed. Terima kasih untuk semuanya malam ini. Insya-Allah kita jumpa lagi.”
            Syed Khalid hanya mengangguk. Selepas minta diri daripada kedua-dua jejaka itu, Nadirah dan Hazimah beredar ke asrama dengan barang-barang yang sarat di tangan. Semuanya cenderahati untuk keluarga di kampung. Syed Khalid hanya beredar dari situ setelah kelibat kedua-dua gadis itu hilang dari pandangan.
            “Dah happy?” usik Faizul. Dia perasan perubahan pada gelagat rakannya itu. Sebelum bertolak ke Kuala Lumpur petang tadi, wajahnya mendung sahaja. Namun, setelah Nadirah naik ke keretanya, sinar kegembiraan terpancar di wajahnya itu.
            “Kau pun sama!” balas Syed Khalid sambil tersenyum, “Kau tacklelah kawan Nadirah tu pulak!” usulnya lagi.
            “Eh, kalau diberi pilihan aku pun nak Nadirah!” balas Faizul, sengaja mengusik.
            “Kalau dia hendakkan kau juga, apa salahnya. Dia berhak buat pilihan.” Suara Syed Khalid didengarinya mendatar sahaja. Faizul tertawa.
            “Aku ke sini nak belajar, bukan nak mencari calon isteri. Lambat lagilah nak fikirkan semua itu.” Sambung Faizul.
            “Ya, betul. Tetapi kalau kau nak tahu, Nadirahlah perempuan pertama yang aku paling rapat. Aku suka berkawan dengannya.”
            “Calon isteri?” usik Faizul. Syed Khalid tidak terus menjawab, tetapi hanya tersenyum panjang.
            “Boleh dipertimbangkan. Tapi rasanya aku memang tidak ada calon lain lagi. Ah ... kau ni merepeklah, Zul!”
            Faizul ketawa terbahak-bahak. Baru berkenalan sudah memikirkan hal-hal sedemikian.  Namun dia berasa gembira malam itu. Dapat meninjau keindahan Kuala Lumpur pada waktu malam dan dibelanja dengan makanan yang enak. Jika tidak berkawan dengan Syed Khalid, tidak mungkin dia dapat merasai kenikmatan itu di kala ini.




No comments:

Post a Comment