Selamat Datang!

Hi,anda boleh baca novel percuma dalam blog ini



Wednesday, December 14, 2011

Bab 14

14

Keindahan pantai Pulau Manukan begitu mengusik jiwa. Deruan ombak yang menghempas pantai silih berganti bagaikan membentuk irama lagu yang bersenandung.  Sesekali kedengaran kicau burung layang-layang yang bebas terbang di udara. Nadirah menikmati keheningan pantai itu sambil mengutip kulit kerang dan siput yang unik pada pandangan matanya. Sesekali bercuti di tepian pantai terasa mendamaikan. Seingatnya, paling akhir dia menikmati percutian pantai ketika bersama-sama keluarga Nisha di Langkawi, lebih setahun yang lalu.
            Snap!
            Segala kenangan di pantai itu dirakam oleh Ayu. Nadirah membelek gambar-gambar yang baru saja diambil dari kedai gambar ketika pulang dari kuliah petang tadi. Dia tersenyum sendiri melihatkan pelbagai gelagat dirinya yang menjadi mangsa rakaman kamera Ayu. Hinggalah dia terhenti pada sekeping foto yang menyaksikan dirinya dan Syed Khalid menikmati makan malam barbeque sotong dan udang segar. Menyedari kebosanan yang terpamer pada wajahnya, akhirnya Abang Wak melepaskannya untuk bersama-sama dengan teman-teman yang lain. Bukan kepalang gembiranya hati Nadirah dapat kembali bermesra dengan Ayu dan lain-lain. Kenangan malam itu serasa baru sahaja semalam berlalu.
            Nadirah tersenyum panjang mengenangkan peristiwa itu. Syed Khalid yang awalnya nampak garang dan berlagak itu semakin mahu mengurangkan egonya dan mula mesra.  Dan ketika mereka berbual-bual sambil menikmati makan malam itulah Ayu dengan tiba-tiba mengambil gambar mereka berdua secara kandid. Pandai Ayu mengambil sudut, kelihatannya hanya mereka berdua sahaja dalam gambar itu. Gambar Ayu dengan Syed Khalid pula, emm ... penuh satu album! Begitu mesra sekali ...
            “Eh, gambar masa kat KK ya? Bagi aku tengok!” Tegur Hazimah sambil menghenyakkan punggungnya di sisi Nadirah. Mula-mula dia sama-sama memerhati penuh minat. Kemudian, tanpa dipelawa dia ikut menyelak muka surat album kertas itu satu persatu. Akhirnya album yang berada di tangan Nadirah berpindah ke tangannya. Mungkin tidak sabar menantikan Nadirah yang berhenti agak lama pada satu-satu gambar. Dan gadis itu kelihatan terpaku seketika pada gambar Nadirah dan Syed Khalid.
            “Dapat boyfriend baru?” tegurnya sambil melirik pada Nadirah di samping. Nadirah ketawa mendengarkan usikan itu.
            “Boyfriend? Hah, kalau kau nak tahu budak ni lah yang menyebabkan aku hampir tak jadi nak ikut ekspedisi tu!” balas Nadirah.
            “Tapi kau nampak mesra sahaja dengannya?” Dahi Hazimah berkerut memikirkan kata-kata rakan sebiliknya itu. Bukan dia tidak tahu kes Nadirah merajuk disebabkan oleh lelaki yang berada dalam gambar itu. Tetapi dalam hatinya memuji, handsome juga budak ni!
            “Mesralah, sebab dia dah banyak tolong aku!” beritahu Nadirah. Dia lantas menceritakan peristiwa yang berlaku antara dirinya dengan Syed Khalid.
            “Itulah, lain kali jangan membenci orang tak tentu fasal. Silap-silap orang yang kau benci itulah jadi orang yang paling kau sayang!” nasihat Hazimah.
            “Maksud kau?”
            Hazimah bangkit dan menuju ke lokernya, mengambil tuala yang tersangkut di penyangkut baju. Dia kemudiannya berpaling pada rakannya itu sambil tersengih.
            “Jadi tok laki mung lah ...” suara Hazimah mengejek dalam loghat Terengganu yang pekat diikuti ketawa kecil.
            Nadirah mencebik. Ada-ada saja usikan Hazimah. Nadirah memerhati sahaja gadis Terengganu itu melangkah keluar menuju ke bilik air. Sebaik Hazimah menutup pintu bilik, dia berbaring di katilnya. Bermenung. Sejak pulang dari ekspedisi itu dia tidak pernah bersua dengan Syed Khalid. Mungkin kesibukan menghadapi pelajaran menyebabkan masing-masing tidak terserempak di mana-mana lokasi dalam kampus itu. Ketika Hazimah muncul semula di muka pintu dengan tuala membaluti kepalanya, dia masih bermenung.
            “Panjang angan-angan?” tegur Hazimah, “Ingat pada si dia?”
            Nadirah tersengih, tetapi kemudiannya menggeleng.
            “Kau balik kampung hujung minggu ni?” soal Hazimah lagi, mula mengenakan pakaian.
            “Tidak, rasanya. Tak lama lagi kan exam. Aku tunggu cuti semester, baru balik,” terang Nadirah. Bukan dia tidak ingat hendak menjenguk atuk dan nenek, tetapi mengenangkan peperiksaan semester tidak berapa lama lagi, dia terpaksa menangguhkan hasratnya terlebih dahulu. Atuk dan nenek selalu dihubungi melalui telefon.
            “Kalau tak balik, boleh temankan aku ke KL. Aku nak cari barang sikit untuk dibawa balik nanti,” beritahu Hazimah.
            “Okey, no problem.” Balas Nadirah.
Dia bingkas bangun, menyimpan album gambar itu ke dalam laci. Cadangan Hazimah disambut dengan senang hati, kerana dia juga ingin berbelanja buat atuk dan nenek. Sesekali pulang bercuti, sudah pastinya ole-ole untuk kedua-dua orang tuanya itu tidak dilupakan. Ketika membuka laci itu, matanya tertancap pada surat daripada Nisha. Surat gadis itu sudah lama diterimanya, sebelum dia bertolak ke Kota Kinabalu lagi. Namun masih belum sempat dibalas. Dia bertekad, sebelum tidur malam ini sudah pasti dia akan menulis buat Nisha, menceritakan pengalamannya mendaki gunung. Itupun jika dia tidak terus tertidur ...

No comments:

Post a Comment