Selamat Datang!

Hi,anda boleh baca novel percuma dalam blog ini



Wednesday, December 7, 2011

Bab 12

12


Nadirah cuma tersenyum. Walaupun hatinya pernah terguris kerana kata-kata lelaki itu tetapi dia sudah memaafkannya. Keikhlasan Syed Khalid menghulurkan bantuan sudah cukup untuk membuka pintu hatinya untuk melupakan apa yang telah berlaku. Jika tidak kerana lelaki itu, Nadirah tidak dapat membayangkan bagaimana nasibnya kini.
“Kita memang sudah berkawan pun,” balas Nadirah setelah sekian lama membuatkan Syed Khalid ternanti-nanti akan jawapannya.
Syed Khalid menarik nafas lega mendengarkan kata-kata gadis itu. Dia segera menghulurkan tangannya untuk bersalaman dan Nadirah tidak teragak-agak untuk menyambutnya. Kali ini dia menyambutnya dengan ikhlas, bukan seperti dahulu.
“Terima kasih kerana sudi bersahabat dengan saya. Semoga persahabatan ini berkekalan.” Ujar lelaki itu penuh semangat. Nadirah hanya mengangguk. Dia mencapai cawan kopi yang sudah mulai menyejuk lalu menghirupnya.
“Minum seorang saja?” tegur Syed Khalid.
“Opps!” Nadirah menekup mulut, tersipu-sipu dengan tingkahnya yang tidak disengajakan. Kemudian dia cepat-cepat menyapu sisa kopi yang melekat di bibir. “Maaf, Ayu cuma buat dua cawan sahaja untuk kami. Kalau awak nak, saya boleh buatkan.”
“Sebenarnya tadi saya nak ke dapur, cari minuman. Tapi kalau awak sudi buatkan, apa salahnya. Tentulah air tangan awak lebih sedap, semanis orangnya!” balas Syed Khalid. Nadirah hanya tersenyum dengan pujian itu.
Ketika Nadirah mahu bangun, Syed Khalid segera memegang lengannya untuk membantu. Nadirah cepat-cepat menarik tangannya, memandang lelaki itu penuh rasa curiga. Memang pantang baginya lelaki mengambil kesempatan.
“Err .. saya cuma nak bantu awak. Kesian, awak masih belum pulih betul,” suara Syed Khalid teragak-agak. Dia perasan tingkah Nadirah yang kelihatan tidak selesa diperlakukan begitu, tetapi dia hanya berniat baik. Tidak sampai hati pula melihatkan gadis itu bersusah-payah untuk bangun.
“Tak apa. Dah jauh saya berjalan tadi. Insya-Allah, saya okey,” balas Nadirah.
Tanpa membuang masa, Nadirah segera bergerak ke dapur yang terletak bersebelahan ruang rehat. Syed Khalid hanya mengekori sambil memerhatikan keadaan gadis itu. Terbit rasa simpati melihatkan Nadirah berjalan terdengkut-dengkut. Ketika Nadirah mengangkat cerek yang kelihatan berasap di dapur itu, terasa ringan sahaja tidak berisi.
“Bukan rezeki awak. Kita kena masak air dulu,” beritahu Nadirah dan segera mengambil cerek itu untuk diisikan air.
“Biar saya bantu awak,” beritahu Syed Khalid apabila melihatkan pergerakan Nadirah agak sukar walaupun hendak ke sinki berhampiran. Dia segera mencapai cerek di tangan Nadirah.
“Banyak mana nak isi air ni?” soal Syed Khalid sambil memutar kepala paip.
“Sikit cukuplah, lebih cepat masak,” beritahu Nadirah. Hendak masak air pun tidak tahu, maklumlah, anak jutawan! Desis hati Nadirah.
Sambil menunggu air masak, mereka berbual-bual tentang banyak perkara, terutama soal pelajaran. Rupa-rupanya Syed Khalid juga seorang pelajar. Dia mengambil A Level di Kolej Yayasan Pelajaran MARA sebelum melangkah ke luar negara.
“Kenapa awak tak terus ke luar negara? Awak kan anak jutawan?” soal Nadirah. Syed Khalid kelihatan agak kurang senang dengan kata-kata Nadirah itu.
“Mana awak tahu semua ini?” soalnya pula.
“Kalau ke kelas pun awak bawa RAV4, tentulah anak orang kaya. Pensyarah pun ada yang tak mampu pakai kereta tu,” balas Nadirah selamba.
Syed Khalid terdiam seketika.
“Kereta tu ...?”  bibirnya mengomel seketika. Berfikir alasan yang sesuai untuk diberitahu pada gadis itu. Haruskah dia berterus-terang?
“Err ... sebenarnya saya pinjam aje kereta tu. Dan apa yang awak dengar pasal saya ni anak jutawan, tidak tepat. Saya orang biasa saja, bukan seperti yang awak sangkakan,” beritahu Syed Khalid teragak-agak.
Nadirah tersenyum sinis. Haruskah dia mempercayai kata-kata lelaki itu?
“Awak tak percayakah?” soal Syed Khalid ragu-ragu.
“Terpulanglah. Cuma saya nak beritahu awak, saya pentingkan kejujuran dalam persahabatan. Orang munafik bukan kawan saya!”
Syed Khalid terpempan mendengarkan kata-kata Nadirah. Dia terasa sindiran Nadirah amat tajam. Namun dia tiada pilihan.
Apabila air yang dijerang menggelegak, Syed Khalid menuangkannya ke dalam kole yang telah diisi dengan kopi dan gula secukup rasa oleh Nadirah. Dia hanya memerhati gadis itu mengacau air kopi yang masih panas.
“Nah, air kopi awak dah sedia untuk diminum. Hati-hati, masih panas!” Nadirah menghulurkan kole itu kepada Syed Khalid. Dia sengaja membancuhnya panas-panas kerana dalam keadaan cuaca yang amat dingin itu, sekejap sahaja kopi itu akan menjadi sejuk.
“Ohh ... di sini rupanya berdua-duaan!” Jerkah Ayu di muka pintu dapur.
Kedua-dua remaja itu tersentak dan segera menoleh ke arah Ayu yang tiba-tiba muncul.
“Dah siap urusan kau?” tegur Nadirah, membuatkan Ayu pula tersipu-sipu. Dia mengertap bibir geram. Nadirah sengaja hendak memalukannya di hadapan jejaka pujaannya itu. Wajahnya kemerah-merahan menahan rasa malu. Namun Syed Khalid kelihatannya selamba sahaja.
“Jom kita berbual di hadapan,” ajak Syed Khalid. Baginya kedatangan Ayu satu rahmat. Dia memang terasa malu apabila disindir dengan perkataan munafik. Dia tidak berniat begitu. Harap-harap kedatangan Ayu dapat menyembunyikan perasaan gusarnya sebentar tadi.
Perbualan ketiga-tiganya semakin rancak. Syed Khalid tidak lokek berkongsi pengalamannya mendaki Gunung Kinabalu yang menurutnya sudah masuk kali keempat. Setiap kali mendaki, ada sahaja pengalaman pahit dan manis yang dilaluinya.
“Apa yang pahit dan manisnya kali ini?” soal Ayu penuh teruja. Persis wartawan pula, fikir Nadirah sambil menjeling sahabat di sisi. Sejak mula berbual, Ayu kelihatan amat tertarik dengan jejaka itu. Ada-ada sahaja soalan yang ditanya. Hai  ... dulu berminat pada Abang Wak. Sekarang minatnya sudah beralih pada lelaki inikah? Tetapi tidak dinafikan Syed Khalid jauh lebih handsome daripada Abang Wak. Wajah ala-ala Pakistan itu dengan kulit cerah memang membuatkan sedap mata memandang. Syed Khalid kelihatan begitu sempurna sekali, sesuai dengan statusnya sebagai ‘anak jutawan’ seperti yang diketahuinya. Tetapi jejaka ini menafikannya pula.
“Tiada yang pahit kali ini, tetapi banyak yang manis ...” sahut Syed Khalid sambil mengerling pada Nadirah dengan penuh makna. Nadirah tidak menyedarinya kerana ketika itu dia membelek kaki kanan yang mula terasa berdenyut kembali. Ayu terasa jantungnya berdetap kencang. Lelaki ini sudah mula jatuh hati pada Nadirahkah? Abang Wak pun begitu, fikirnya. Kenapa semua lelaki harus tertarik pada Nadirah? Apa kurangnya aku? Ayu mula memikirkan Nadirah menjadi satu saingan kepadanya.
“Kenapa, N?” soal Syed Khalid apabila melihatkan gadis itu seperti tidak memberi perhatian pada kata-katanya sebentar tadi.
“Kaki saya macam berdenyut balik ... agaknya banyak sangat berjalan tadi,” suara Nadirah separuh kesal. Dia bimbang tidak dapat mengikuti ekspedisi ke Pulau Manukan besok jika kakinya buat hal lagi. Sedangkan aktiviti itulah yang memang ditunggu-tunggunya.
“Kalau gitu awak masuk berehat. Jangan bergerak banyak,” lembut suara Syed Khalid menasihati. Menambah rasa getar di hati Ayu. Alangkah seronoknya kalau aku di tempat Nadirah, semua lelaki yang kupuja memberi perhatian, rintih Ayu dalam hati. Tetapi bukan senang hendak menambat hati lelaki yang kita suka. Ayu hanya memendam perasaan dalam diam. Nadirah pun satu, suka mencari publisiti murah. Merajuklah, jatuhlah ... terbit juga rasa geram di hati Ayu terhadap junior yang satu itu.
“Saya masuk dululah, Syed, Ayu. Kalau kau orang nak berbual lagi, teruskan,” kata Nadirah dan terus bangun dari situ. Ayu hanya tersenyum.
“Err ... saya pun nak berehat juga. Jumpa lagi esok. Thanks for the nice coffee ...” ujar Syed Khalid sambil menunjukkan kole yang masih dipegangnya. Dia menghirup kopi yang penghabisan dan kemudian menuju ke dapur untuk membasuh kole tersebut. Ayu menurut di belakang, juga ingin mencuci kole minuman mereka dan membiarkan Nadirah berjalan pulang ke asrama sendirian.

No comments:

Post a Comment