Selamat Datang!

Hi,anda boleh baca novel percuma dalam blog ini



Saturday, October 15, 2011

Bab 5

5


Sudah dua minggu berturut-turut Nadirah tidak hadir di sebarang perjumpaan yang diaturkan oleh Kelab Rekreasi khusus untuk ekspedisi mereka ke Gunung Kinabalu. Setiap kali diajak oleh Ayu, ada sahaja alasan yang diberikan oleh Nadirah. Alasannya kali ini, ada kelas ganti. Bingung Ayu memikirkan perihal sahabat yang seorang itu. Apakah Nadirah benar-benar ada kelas atau sengaja tunjuk perasaan? Dia seperti sudah tidak berminat lagi hendak menyertai ekspedisi tersebut setelah apa yang berlaku tempoh hari. Selesai perjumpaan hari itu Ayu serta-merta ke kolej Nadirah. Jika Nadirah belum pulang dari kuliah, dia akan menunggu di situ. Tidak sabar rasanya hendak berkongsi cerita tentang perbincangan mereka kali ini. Lagipun, dia ingin mengajak gadis itu terus keluar berjoging. Aktiviti itu pun sudah jarang dilakukan bersama. Sebaik sahaja memarkir skuter, matanya segera mengarah pada bilik Nadirah. Dari jauh dia dapat melihat kelibat Nadirah di biliknya, bukannya berada di kelas seperti yang didakwa. Hmm ... tipu aku ya! Getus Ayu dalam hati, sedikit geram. Baru hendak melangkah, sebuah motosikal tiba-tiba berhenti di sisinya.
Bunyi enjin motosikal itu turut menarik perhatian Nadirah yang leka di meja studinya. Dia menjengah keluar. Dilihatnya Ayu sedang berbual dengan seorang lelaki yang dia sendiri tidak pasti siapa.  Lelaki itu masih memakai topi keledar. Seketika kemudian Ayu segera merapati bangunan asrama. Hati Nadirah terasa berdebar-debar. Tidak disangka-sangkanya Ayu akan membuat spot check.
                Pastinya Ayu ke bilik aku, fikir Nadirah. Memang tepat dugaannya, selang beberapa minit kedengaran suara Ayu memberi salam.
“Oh, kau memerap di bilik rupa-rupanya, ya?” tegur Ayu sebaik Nadirah membuka pintu. Tanpa dipelawa gadis itu segera masuk dan melabuhkan punggungnya di sebelah Nadirah yang kembali duduk di katilnya.
“Tak ada moodlah ...” ujar Nadirah, malas. Dia segera mencapai anak patung Barney yang terbaring di sisi dan memeluknya kemas. Kepalanya dilentukkan ke dinding, benar-benar kelihatan seperti tidak bersemangat.
                “Abang Wak cari kaulah!” kata Ayu sambil menepuk paha gadis di sebelahnya itu. Nadirah agak tersentak, kenapa pula Abang Wak mesti mencarinya? Pastinya tentang ekspedisi itu!
                “Sudahlah, semuanya dah berakhir. Aku tak nak ikutlah ekspedisi ni,” beritahu Nadirah dengan nada rajuk. Kata-kata itu amat mengejutkan Ayu.
                “Alah, janganlah macam tu. Takkan sebab kecil hati dengan pak cik tu kau nak tarik diri? Aku bagaimana? Takkan kau nak biarkan aku seorang diri dalam kumpulan tu? Sudahlah ahli kumpulan tu aku tak berapa kenal,” Ayu cuba memujuk. Istilah ‘pak cik’ untuk lelaki yang memberikan penerangan hari itu membuatkan Nadirah terasa geli hati. Namun, mengingati lelaki itu menyebabkan hatinya menjadi geram tiba-tiba.
                “Kau berkenal-kenalanlah dengan mereka. Apa salahnya,” Nadirah memberi cadangan.
Ayu mengeluh. Merajuk pulak budak ni ... dengusnya.
                “Jom …” tiba-tiba dia mengajak.
                “Ke mana?”
                “Abang Wak ada kat bawah. Dia nak jumpa kau!”
                Kata-kata Ayu membuatkan Nadirah tersentak. Dia segera menjengah ke luar tingkap, bagai tidak percaya dengan apa yang dikatakan oleh Ayu. Tetapi benarlah, lelaki bermotosikal yang berbual dengan Ayu tadi rupa-rupanya Abang Wak. Demi menghormati lelaki itu, Nadirah akur. Dia segera bersiap untuk menemui Abang Wak. Abang Wak mengajak mereka berbual di kafeteria.
                “Kenapa N nak tarik diri?” soal Abang Wak seperti kurang percaya dengan apa yang didengarinya daripada mulut Nadirah petang itu. Nadirah terdiam seketika, memikirkan alasan terbaik untuk diberikan pada Abang Wak.
                “N rasa tak cukup persediaanlah. Bagilah peluang pada orang lain dulu,” balas Nadirah ringkas. Abang Wak mengerutkan dahinya, merenung Nadirah dalam-dalam. Nadirah berasa serba-salah. Tentunya Abang Wak marah.
                At this stage? N tahu tak yang nama peserta sudah dihantar ke Bahagian Keselamatan dan tiket kapal terbang pun kita dah tempah.  Kita dah hampir final stage. Kalau N tarik diri sekarang, abang tak janji untuk dapatkan balik semua bayaran yang dah N buat,” suara Abang Wak tegas bercampur kesal. Nadirah terasa sedikit kecut. Rasa hormat pada pensyarah muda itu membuatkan dia berasa sungguh malu dengan apa yang dikatakan olehnya sebentar tadi. Nadirah hanya tunduk sahaja. Tidak berani dia menatap wajah Abang Wak. Wajah lelaki keturunan Jawa itu kelihatan serius sekali.
                “Tak apalah, Abang Wak. N halalkan sahaja semua bayaran tu,” suara Nadirah takut-takut, tidak pasti dengan apa yang diucapkannya. Bayaran yang dibuat itu bukan sedikit. Dia juga sudah membeli pelbagai kelengkapan. Tapi rasanya Atuk Malek dan Nek Salmahlah yang paling gembira dengan keputusan ini. Mungkin juga ini doa mereka, Allah telah memakbulkannya. Fikir Nadirah.
                “Bukan itu masalahnya. Banyak kerja, N. Semuanya dah siap diuruskan, tiba-tiba N timbulkan masalah pula. N ingat senangkah hendak menguruskan 40 orang pelajar dengan macam-macam perangai ni?” rungut Abang Wak, kurang berpuas hati. Seboleh-bolehnya dia tidak mahu persiapan yang sudah diatur lengkap itu terganggu.
Nadirah mendiamkan diri. Dia tidak menyangka keputusannya itu menyusahkan Abang Wak. Ayu juga mempamerkan reaksi kurang senang dengan keputusannya itu. Agak lama juga mereka tidak bersuara. Dalam tunduk itu, dia perasan juga Ayu dan Abang Wak saling berinteraksi dengan isyarat mata.
                “Ada apa-apa yang tak kena?” Akhirnya Abang Wak menyoal dengan suara yang dikendurkannya. Nadirah memandang Ayu yang duduk di sisinya.
                “Dia kecil hati dengan kawan Abang Wak tu …” lancang sahaja bicara Ayu.
                Abang Wak tersengih. Bukan dia tidak tahu tentang insiden tempoh hari. Syed Khalid Ikhwan telah menceritakan segala-galanya.
                “Khalid memang tegas orangnya. Tapi dia baik,” beritahu Abang Wak tanpa dipinta.
                Baik? Sindir Nadirah dalam hati. Dia tidak nampak di mana baiknya lelaki itu. Ego, perasan, berlagak! Sumpahnya. Tetapi yang lebih menyakitkan hatinya adalah kerana lelaki itu membalas dendam pada tempat yang salah. Ayu yang cuba mempermainkannya, kenapa dia pula yang dijadikan ‘punching bag’?
                “Kalau dengan keputusan saya untuk menarik diri akan menyusahkan banyak pihak, beginilah Abang Wak …” Nadirah cuba memberikan cadangan. “Abang Wak tukarkan saya kepada kumpulan lain. Saya rasa saya tak boleh bekerjasama dengan kawan Abang Wak itu.”
                “Tak boleh!” tingkah Abang Wak serta-merta. “Pembahagian ahli kumpulan juga kita dah buat dengan teliti. Kenapa nak cari masalah? Khalid ketua kumpulan, ikut sahaja cakap dia. Bukan abang nak suruh N rapat sangat dengan dia. Be professional-lah …”
                Nadirah terdiam. Bukan dia tidak mahu bersikap profesional seperti saranan Abang Wak, tetapi alangkah lebih baik kalau dia tidak perlu melihat muka lelaki yang bernama ‘Syed Khalid Ikhwan’ itu di sepanjang ekspedisi mereka.
                “Alah N … kau kawan dengan aku aje. Pedulikan orang lain tu …” pujuk Ayu. Ayu juga ikut gusar sekiranya Abang Wak melayani kehendak Nadirah. Dulu mereka juga yang beria-ia memujuk pensyarah itu untuk menempatkan mereka dalam satu kumpulan. Kalau N ditukarkan, tentulah tidak seronok, fikir Ayu.
                “Kalau tak pun, tukar ketua kumpulan saja. Abang Wak masuk kumpulan kami, orang tu masuk kumpulan Abang Wak sekarang ...” Nadirah memberi cadangan. Ayu sudah tersengih-sengih. Memang itulah yang ditunggu-tunggunya.
                “Betul, betul!” sampuk Ayu, mengangguk-angguk.
Abang Wak tidak menjawab. Dia seperti memikirkan sesuatu. Tetapi dia kemudiannya menggeleng.
                “Susah N ... susah!  Apa kata pensyarah lain nanti,” ucap Abang Wak kemudiannya, “N kena tolong abang. Jangan susahkan abang ...”
                Suara Abang Wak seperti merayu itu membuatkan Nadirah rasa bersalah. Dia terdiam, masih menimbang-nimbang keputusan yang perlu dibuat. Antara peluang yang mungkin hanya datang sekali atau berhadapan lelaki yang dibencinya untuk selama mana ekspedisi itu berjalan. Ah, sukarnya membuat keputusan ... keluh Nadirah dalam hati. Wajah Abang Wak dan Ayu dipandangnya silih berganti. Kasihan pula melihat wajah Ayu yang penuh mengharap. Selama ini mereka sudah bersungguh-sungguh membuat latihan dan persiapan.
                “Okeylah, demi Abang Wak,” kata Nadirah kemudiannya.
                That’s my girl!  puji Abang Wak sambil memetik jari, membuatkan Ayu tersenyum ceria. Pandai Abang Wak memujuk.
                “Tapi mesti ingat, satu team mesti bekerjasama. Jangan ada yang buat hal sendiri tanpa merujuk ketua kumpulan,” kata-kata Abang Wak seperti amaran. Dia sudah dapat membaca sifat degil yang ada dalam diri Nadirah. Bukan ini pertama kali mereka melakukan ekspedisi bersama. Tetapi ekspedisi inilah yang lebih mencabar berbanding dengan ekspedisi yang pernah mereka lalui.
                “Sebenarnya Khalid tu baik. Dia tak ada niat nak sakitkan hati sesiapa. Mungkin N yang emosional sangat hari tu?” Abang Wak cuba menduga.
                Ingatan Nadirah segera terbang pada peristiwa dua minggu lepas. Aku emosional sangatkah? Desis hatinya.
                “Mungkin juga, Abang Wak. Tapi saya tak suka nama ayah saya dibabitkan dalam soal ini. Kalau dia nak marahkan saya, marah sajalah, saya boleh terima. Kenapa nak ungkit-ungkit pasal arwah ayah saya? Saya sedih sangat!” suara Nadirah mulai sebak. Air matanya ikut bergenang. Abang Wak dan Ayu tergamam melihatkan reaksi spontan Nadirah.
                “Okeylah, nanti abang cakap pada Khalid,” beritahu Abang Wak, cuba meredakan keadaan Nadirah.
                “Abang Wak, jangan!” tingkah Nadirah cepat-cepat. “Nanti dia ingat saya mengadu pada Abang Wak. Mesti dia kata saya ni manjalah dan macam-macam lagi!”
                Abang Wak tersengih mendengarkan kata-kata Nadirah. Dia akui, Khalid memang ‘straight-forward’ orangnya. Mungkin sebab dia masih muda dan kurang bergaul. Tetapi sifat ‘tiada kompromi’ itu antara ciri-ciri penting apabila mengetuai sesuatu ekspedisi bagi mendisiplinkan ahli kumpulan. Apatah lagi, ekspedisi yang berbahaya seperti ini.
                “Okey. Kita buat biasa saja ya? Tapi abang akan perhati-perhatikan N dari jauh. Kalau dia sakitkan hati N lagi, beritahu abang.” Pujuk Abang Wak lagi.
                Nadirah tersenyum. Abang Wak memang sangat disenanginya, sungguh bertanggungjawab. Selepas pertemuan itu Ayu segera mengajak Nadirah keluar berjoging. Ekspedisi yang dirancang hanya beberapa hari sahaja lagi. Mereka perlu meningkatkan stamina.


*  *  *  *
                                               

Hari itu hari terakhir untuk Nadirah keluar berjoging. Besok mereka akan bertolak ke Kota Kinabalu. Malangnya petang itu dia terpaksa berjoging sendirian kerana Ayu ada tugasan yang perlu diselesaikan segera. Hazimah pula seperti biasa, lebih rela memerap di bilik daripada keluar berjoging. Nadirah hanya berjoging di sekitar kampus sahaja. Lagipun memang ramai pelajar yang turut berjoging petang-petang begitu. Setelah penat, Nadirah duduk seketika sambil merenung padang menghijau yang tenang. Pemandangan ketika itu sungguh damai. Terbayang-bayang juga di ruang matanya bagaimana agaknya pemandangan di puncak Gunung Kinabalu. Tidak sabar pula rasanya hendak ke sana.
                “Hai, termenung panjang nampak?” tiba-tiba ada suara yang cukup asing menegurnya. Nadirah segera menoleh pada suara itu. ‘Ah, dia ni!’ Dengus Nadirah dalam hati. Lelaki yang cukup dibencinya ketika itu tersenyum mesra. Nadirah segera bangun.
                “Eh, duduklah,” kata lelaki itu.
                “Er … tak. Saya dah nak balik,” beritahu Nadirah, gugup. Tidak pasti apa alasan terbaik untuk melarikan diri daripada lelaki itu.
                “Tunggulah dulu,” pinta lelaki itu lagi seraya duduk di sebelahnya.
                “Dah nak masuk Maghrib. Saya dah selesai joging,” Nadirah memberi alasan dan cuba beredar. Lelaki itu segera bangun dan mengekorinya, perbuatan yang cukup merimaskan Nadirah.
                “Awak masih marahkan saya?” Tanya lelaki itu, mula berjalan beriringan dengannya. Nadirah tidak menjawab. ‘Takkan tak tahu …’ balas Nadirah dalam hati.
                “Saya minta maaf. Betul-betul … saya tak sangka saya melukakan hati awak. Saya cuma mahu bersikap profesional, melayan lelaki dan perempuan sama sahaja. Mungkin cara saya agak kasar bagi seorang perempuan yang lemah-lembut seperti awak,” terang lelaki itu, masih belum berputus asa untuk mengajak Nadirah berbual.
Profesional konon ... gerutu Nadirah. Dia masih membatukan diri. Hatinya berperang, hendak dilayan, dia terasa muak. Hendak buat tidak tahu sahaja, lelaki ini sudah mula mengekorinya dan seakan mahu dia melayannya berbual.
                “Okeylah, saya maafkan,” balas Nadirah sepatah. Dia berharap dengan berkata begitu lelaki itu akan segera berlalu.
                “Terima kasih. N, kita satu team, kan? Jadi saya harap awak tidak menyimpan dendam pada saya. Saya benar-benar rasa bersalah. Saya hendak berkawan dengan awak,” ujar lelaki itu lagi.
‘Oh, dia sudah tahu nama timangan aku,’ fikir Nadirah dalam hati.
                “Saya hormati awak sebagai ketua kumpulan, itu saja,” balas Nadirah, masih bertegas.
                “Terima kasih ... terima kasih,” lelaki itu cuba bersopan sekali lagi.
Buat seketika, mereka tidak berbicara namun lelaki itu masih mahu berjalan beriringan dengannya. Jika Nadirah melangkah laju, dia juga ikut berbuat demikian. Nadirah semakin rimas. Dia segera berhenti melangkah.
                “Boleh awak tolong saya?” soal Nadirah tiba-tiba.
                Lelaki itu tersenyum. Pastinya berasa berbesar hati hendak menghulurkan pertolongan.
                “Kecil tapak tangan, padang bola depan ni saya tadahkan ...” Lelaki itu cuba berjenaka. Nadirah menarik muka masam. Dia sengaja mendengus, mempamerkan rasa bosannya pada lelaki yang tidak faham-faham akan perasaannya ketika itu.
                “Katakan saja, N ...”
“Boleh tak awak jangan ikut saya?”
                Wajah lelaki itu serta-merta berubah. Mungkin tersentak mendengarkan kata-kata Nadirah. Tetapi kemudian dia kembali tersenyum sambil menghulurkan tangannya ingin bersalaman. Masih tidak berputus asa.
                “Saya Khalid …” Lelaki itu memperkenalkan diri, tersenyum mesra.
                Nadirah hanya memandang tangan yang dihulurkan.
                “Saya tahu, awak Syed Khalid Ikhwan ...” jawab Nadirah seperti mengejek.
                “Nampaknya awak juga mengambil tahu tentang saya, Nadirah Ifwani binti Abu Hassan!” Ceria bunyi nada suara lelaki itu. Gembira kerana Nadirah mengetahui nama penuhnya tanpa dia perlu memperkenalkan diri.
                “Abang Wak yang bagi tahu!” suara Nadirah sedikit tinggi. Kalau bukan Abang Wak yang pernah menyebut nama lelaki di hadapannya itu, dia sendiri tidak ingin mengambil tahu walaupun namanya. Biarlah dia memanggilnya ‘pak cik’ sampai bila-bila.
                “Iya?” soal lelaki itu penuh minat, “Apa lagi yang Abang Wak beritahu awak?”
                “Eh, awak jangan nak perasan sangat ya? Abang Wak cuma sebut nama awak, itu saja. Saya pun tak kuasa nak ambil tahu fasal awak lebih-lebih!” Nadirah mulai melenting.
                “Janganlah marah ... Saya ikhlas minta maaf dan nak bersahabat. Kita perlu bermesra sebab kita dalam kumpulan yang sama. Saya cuba berbaik, awak marah-marah pula ... tak seronok macam ni ...”
                Nadirah terdiam. Lelaki itu masih menghulurkan tangannya, ingin bersalaman. Akhirnya Nadirah hanya menyentuh hujung jemari lelaki itu, sekadar menyambut salam yang dihulurkan.
                “Terima kasih, N. Jumpa lagi di airport besok!”
Jangan haraplah aku nak berbaik dengan kau …’ marah Nadirah dalam hati. ‘Sekali kau buat aku, seribu tahun aku takkan lupa!’
                Lelaki itu tersenyum panjang. Mungkin berasa puas hati kerana maafnya diterima. Menghormati permintaan Nadirah, akhirnya dia berlalu dari situ. Nadirah memandang sekilas, memastikan dia sudah benar-benar pergi. Susuk lelaki itu yang tinggi lampai, berbadan tegap memang menampakkan yang dia sangat aktif bersukan. Wajahnya juga kacak, tentu ramai wanita yang menggilainya. Dan … tiba-tiba bunyi hon kereta mengejutkannya. Nadirah segera menoleh. Lelaki itu mengangkat tangan sambil melemparkan senyuman. Masih memandu RAV4! Kereta itu memang mahal, bukan calang-calang orang yang boleh memilikinya. Apa sebenarnya status lelaki ini? Pensyarah jugakah? Tetapi dia nampak tersangat muda, mungkin hampir sebaya dengan dirinya. Hati Nadirah mulai meragui.


No comments:

Post a Comment