Selamat Datang!

Hi,anda boleh baca novel percuma dalam blog ini



Wednesday, December 14, 2011

Bab 15

15

Hendak pulang ke rumah Daddy, tiada sesiapa di sana. Kedua-dua orang tuanya itu sudah lama berangkat ke Eropah. Abang-abangnya pula sibuk dengan urusan masing-masing. Kadang-kadang rumah besar yang tersergam indah itu seperti tidak berpenghuni. Hanya tinggal beberapa pekerja yang menguruskan rumah mengikut rutin masing-masing. Syed Khalid masih terbaring dengan lengannya menutup mata. Rasa bosan menguasai diri. Tiba-tiba pintu biliknya berkeriuk, menandakan ada orang masuk. Syed Khalid bingkas bangun.
            “Aku mengejutkan kau ke?” tanya Faizul cemas.
            “Tak, aku tak tidur pun. Aku memang tunggu kau!”
            Faizul mengerling pada teman yang masih berada di atas katil itu. Dia meletakkan raket tenisnya di celah meja belajar.
            “Aku main tenis tadi. Ingatkan kau balik rumah. Mana tahu kau ada di sini. Kenapa? Nak aku belikan apa-apa?” soal Faizul.
            Syed Khalid menggeleng. Faizul membuka bajunya dan mencampakkan baju yang dibasahi peluh itu ke dalam baldi.
            “Kau nampak tak bersemangat sahaja. Rindu pada seseorang?” usik Faizul.
            Terbeliak mata Syed Khalid mendengarkan usikan itu.
            “Tak ada istilah rindu dalam hidup aku!” pintas jejaka itu dengan yakin. Tawa Faizul menggelegak mendengarkan jawapan daripada rakan baiknya itu.
            “Betul ke ...?” usik Faizul lagi sambil menepuk bahu Syed Khalid yang masih duduk di birai katilnya.
            “Dahlah Zul. Pergi mandi cepat. Aku nak ajak kau ke KL. Malam ni aku belanja kau makan yang istimewa sikit. Hari-hari nasi bungkus pun bosan juga,” Syed Khalid menerangkan hasratnya.
Bagai pucuk dicita ulam mendatang, panjang senyuman Faizul mendengarkan ajakan itu. Memang selama mengenali Syed Khalid, jejaka itu tidak lokek dengan duit. Dia tahu, Syed Khalid anak orang berada. Tetapi dia tidak tahu pula siapa bapanya. Jejaka itu sangat perahsia. Pernah sekali dia mengunjukkan akhbar yang terpapar wajah Syed Mokhtar, antara jutawan terkaya di Malaysia kepada Syed Khalid, tetapi dengan senyuman panjang jejaka itu menafikan bahawa lelaki itu bapanya. ‘Kebetulan nama sama, tak semestinya bapa aku!’ tingkah Syed Khalid. Usaha untuk mengesan siapa bapa Syed Khalid mati setakat itu. ‘Jika dia enggan bercerita, tidak ada hal dengan aku,’ fikir Faizul.
“Aku mandi dulu. Bagi aku lima belas minit, err ... dua puluh minitlah!” kata Faizul dan segera mencapai tualanya menuju ke bilik air.
Syed Khalid menuju ke lokernya dan menarik cermin, bersiap. Sebelum solat Asar tadi dia sudah mandi. Memang dia berhasrat hendak keluar ke ibu kota petang itu. Hanya menunggu Faizul pulang sahaja. Sejak mengenali jejaka dari Felda Jengka itu pada hari pertama mendaftar, mereka menjadi begitu akrab. Mulanya dia merahsiakan identiti dirinya yang sebenar, namun sedikit-sedikit dapat dikorek oleh Faizul melalui gaya hidupnya. Faizul tahu dia dari kalangan orang berada berdasarkan barang-barang miliknya.
“Ah, barang Petaling Street sajalah!” Dia cuba mengelak. Namun akhirnya tembelangnya pecah juga apabila selepas minggu orientasi dia membawa pulang kereta pacuan empat roda ke asrama. Dia tidak betah menaiki pengangkutan awam. Kereta itu hadiah kejayaannya mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan SPM daripada bapanya. Sejak itu ramai yang tahu bahawa Syed Khalid anak orang kaya.
“Entah-entah kau ni keturunan kerabat di Raja Perlis tak?” Faizul cuba meneka. Tetapi Syed Khalid hanya tersenyum sahaja. Mengiakan tidak, menidakkan pun tidak. Biarlah Faizul meneka sehingga dia penat. Kalau hendak tahu sangat susur galur keluarganya, carilah sendiri. Dia tidak akan mendedahkan identitinya itu. Namun, dia suka berkawan dengan Faizul, budak Felda yang sangat berkira dalam perbelanjaannya itu tetapi tidak lokek dalam menawarkan bantuan. Dia tahu, Faizul orang susah. Adik beradiknya ramai. Dia pula anak sulung. Kerana itu sifat Faizul kelihatan seperti seorang abang, sangat mengambil berat. Syed Khalid pula anak bongsu daripada keluarga berada. Segala-galanya amat mudah baginya. Mungkin latar belakang mereka yang berbeza itulah mewujudkan keserasian. Namun, Faizul tidak pernah mengambil kesempatan pada kekayaannya.
Sewaktu Faizul kembali ke bilik, dilihatnya Syed Khalid sudah tidak ada lagi dalam bilik itu. Mungkin sudah berada di bawah, memanaskan enjin kereta atau melihat apa yang patut. Cepat-cepat dia mengerjakan solat Asar. Janjinya pada Syed Khalid hanya dua puluh minit.
            Syed Khalid menyambut kedatangan temannya itu dengan senyuman. Dia sudah lama bersedia di tempat duduk pemandu.
            “Maaf, kalau aku membuatkan kau menunggu lama,” ujar Faizul ketika mengambil tempat duduknya. Dia mengerling jam di tangan, “Dua puluh minit, plus minus sepuluh minit masa kecederaan.” Tambah Faizul lagi, menjustifikasikan kelewatannya.
            “Hmm ...” ringkas sahaja jawapan lelaki di sebelahnya itu.
            Tanpa menunggu lagi Syed Khalid meneruskan pemanduan. Tidak ada apa-apa yang dibualkan dalam kereta itu sehinggalah mereka melalui kawasan asrama perempuan. Ramai gadis yang sedang menunggu bas di perhentian bas yang berhampiran. Sempat juga kedua-dua jejaka itu mencuri pandang pada gadis-gadis belasan tahun yang manis-manis belaka.
            “Ya Allah!”
            Jeritan Faizul kedengaran tiba-tiba, serentak dengan brek mengejut yang dibuat oleh Syed Khalid. Faizul memandang teman di sebelah dengan wajah curiga. Dia tidak faham mengapa Syed Khalid perlu berbuat demikian sedangkan tiada apa-apa yang menghalang laluan di hadapannya. Perlahan-lahan Syed Khalid menghalakan keretanya ke tepi.
            “Kenapa Lid?” soal Faizul, cemas. Dilihatnya mata Syed Khalid terpaku pada cermin pandang belakang, seolah-olah melihat sesuatu yang aneh.
            “Kau nampak tak apa yang aku nampak?” soal Syed Khalid gugup.
            Faizul segera menoleh ke belakang. Tiada apa-apa yang pelik di matanya selain beberapa orang gadis sedang menunggu bas. Dahinya berkerut, memikirkan apa yang dilihat oleh Syed Khalid.
            “Tak ada apa pun. Apa yang kau nampak?” soal Faizul.
            Syed Khalid tidak terus menjawab. Dia hanya memandang pada Faizul, agak lama.
            “Aku ... aku ...”
            Faizul mengerutkan dahinya, menantikan bicara Syed Khalid yang teragak-agak. Dia menoleh sekali lagi ke belakang. Sangat pasti tiada apa-apa keanehan di situ. Melihatkan keadaan sahabat yang tergamam seperti disampuk sesuatu, cepat-cepat Faizul membacakan ayat Kursi.

           

No comments:

Post a Comment