Selamat Datang!

Hi,anda boleh baca novel percuma dalam blog ini



Wednesday, December 7, 2011

13

13


Senja itu agak suram. Mengenangkan hari semacam mahu hujan, Nadirah segera mengerjakan solat sebaik sahaja masuk waktu.  Dia bimbang, jika hujan turun, payah pula dia hendak mengambil wuduk di bilik air yang disediakan di kawasan perkhemahan itu.
            “Cepatlah N, apa kau duduk dalam khemah ni lagi? Tak panas ke?” tegur Ayu yang tiba-tiba  menjengah di sebalik pintu khemah. Nadirah menoleh, tatkala dia baru sahaja memberi salam sesudah selesai mengerjakan solat jamak Maghrib dan Isyak. Tanpa menjawab soalan Ayu, Nadirah meneruskan doa dan wiridnya. Sudah pastinya al-Fatihah untuk arwah ayah dan ibu tidak akan dilupakan. Ayu hanya menanti dengan sabar di sisinya. Kesal juga dia menanyakan soalan sebegitu. Fikirnya entah apa yang dibuat oleh Nadirah sendirian dalam khemah itu.
            “Kau tak solat?” soal Nadirah kepada Ayu sebaik sahaja menanggalkan telekungnya. Soalan itu hanya dijawab dengan senyuman oleh gadis di sebelahnya itu.
            “Cepatlah siap, ada orang tunggu kau nak makan bersama!” ujar Ayu.
            “Siapa? Takkan nak makan pun nak tunggu aku? Kalau dah lapar, makan sajalah. Tak payah nak tunggu,” gerutu Nadirah sambil melipat telekung dan disimpan ke dalam begnya. Dia mengekori Ayu keluar dari khemah yang cukup untuk memuatkan empat orang itu.
            “Mari ikut aku. Nanti kau tahulah siapa yang sedang menunggu kau. Aku tengok, selagi kau tak datang, dia tak jamah pun makanan yang ada di depan matanya.  Asyik-asyik tanya kau. Rimas aku!” Leter Ayu sambil berjalan menuju ke arah tempat barbeque.
            Kelihatannya ketika itu semua pelajar dan tenaga pengajar yang ikut serta sedang menikmati makan malam. Kedua-dua gadis itu menghampiri dapur pemanggang yang sedang berasap. Bau ikan, udang dan sotong panggang segar itu sudah cukup membuka selera. Apatah lagi perut memang sudah kosong minta diisi.
            “Nak makan apa, pilihlah,” pelawa Zarif, pelajar undang-undang yang ditugaskan untuk memanggang. Kalut tangannya membalik-balikkan ikan, udang dan sotong yang sedang dibakar. Ikhlas dan Hakim ikut membantu.
            “Kau tak makan, Zarif? Asyik memanggang aje,” tegur Ayu, sambil menguis-nguis sotong yang dilonggokkan dalam sebuah dulang, mencari yang paling besar.
            “Aku kan tukang masak. Sambil-sambil tu aku makanlah,” balas Zarif.
            Ayu masih melayan Zarif dan rakan-rakannya berbual tentang masakan mereka. Nadirah hanya memasang telinga sambil menunggu sotong siap dibakar. Dia mahu memilih yang paling baru dipanggang. Makan ketika masih panas lebih sedap!
            “N,” suatu suara menyapa Nadirah dari belakang. Gadis itu segera menoleh.
            “Saya dah ambilkan untuk awak,” ujar Syed Khalid dengan bangga sambil menunjukkan pinggan kertas yang berisi sotong bakar dan ikan bakar yang masih berasap. Harapannya agar gadis itu gembira dengan tindakannya itu. Namun, Nadirah kelihatan agak tergamam. Mengapa tidak, sungguh dia tidak menyangka akan menerima layanan istimewa daripada Syed Khalid malam itu.
            “Terima kasih,” ujar Nadirah, hampir tidak percaya.
            “Eh, baru sampai ke adik abang ni?”
Belum sempat hendak menerima pinggan yang dihulurkan Syed Khalid, tiba-tiba Abang Wak datang mencelah.
            “Saya solat dulu. Tadi hari macam nak hujan saja,” ujar Nadirah, membalas sapaan pensyarah muda itu dengan ramah.
            “Oh ... Bagusnya wanita muslimah ni!” puji Abang Wak, “Dah ambil makanan? Jom, ikut abang. Abang nak beri sesuatu yang istimewa untuk N!”
            Melihatkan kemesraan antara Abang Wak dengan Nadirah, Syed Khalid mengundur sedikit, pura-pura mengambil makanan.
            “Saya .. err ..” Nadirah serba-salah. Matanya sempat mengerling pada Syed Khalid di sisi. Abang Wak seperti tidak menyedari kehadiran lelaki itu di sampingnya. Syed Khalid hanya tersenyum hambar dan kemudiannya berlalu dari situ tanpa sepatah kata. Ayu menyedari keadaan sedikit kalut, tetapi dia tidak dapat berbuat apa-apa. Dia perlu berbuat sesuatu agar Abang Wak tidak menyedari yang dia sudah ‘potong jalan’ Syed Khalid. Maruah pensyarah muda itu perlu dijaga, tetapi maruah Syed Khalid juga perlu dipelihara. Kedua-duanya amat penting baginya. Mana-mana pun dia tidak kisah.
            “Eh ... Syed, tunggu aku!” jerit Ayu dan cepat-cepat mengekori jejaka itu. Dia sudah membuat keputusan, jika Abang Wak lebih sukakan Nadirah, biarlah dia yang mengejar Syed Khalid pula. Lelaki itu lebih muda, handsome, dan kaya ... kalah Abang Wak!
            Abang Wak cuma tersenyum melihat tingkah Ayu. Baguslah kalau gadis itu mengejar Syed Khalid. Bukan dia tidak perasan akan sikap Ayu yang cuba mendampinginya, tetapi dia lebih sukakan Nadirah yang agak lemah-lembut dan manja. Entah kenapa, sejak kehadiran gadis itu dalam Kelab Rekreasi, dia jadi begitu bersemangat untuk mengatur pelbagai program. Gadis itu pula ringan tulang, sering tampil untuk membantu dia menjayakan program yang dianjurkannya.
            “Jom kita ke sana,” ajak Abang Wak sambil menunjukkan tempat duduknya bersama-sama pensyarah lain. Nadirah tiada pilihan. Dia akur dengan permintaan Abang Wak. Tetapi dalam hatinya masih tertanya-tanya, apa istimewanya dia sehingga Abang Wak mengajaknya makan bersama pensyarah pula. Mengapa hanya dia yang diajak, sedangkan Ayu tidak dipelawa. Semua persoalan itu berlegar-legar di benaknya.
Kehadiran mereka disambut mesra oleh Encik Helmi dan Puan Syirah, pensyarah suami isteri. Cik Qaisara dan Cik Aqilah pensyarah yang turut serta dalam ekspedisi itu juga sedang menjamu selera di samping mereka. Apabila terpandangkan kedatangan Abang Wak dan Nadirah, mereka berbisik sesama sendiri dan gelak-gelak kecil. Hati kecil Nadirah agak tersentuh dengan perbuatan mereka, tetapi sebagai pelajar dia terpaksa menelan sahaja gelagat kedua-dua pensyarah muda itu. Bersabar sahajalah, bisiknya dalam hati.
            “Nadirah, jom makan ikan pari bakar ni. Wak baru memancing petang tadi, dapat anak pari sesat,” pelawa Encik Helmi sambil tertawa kecil, cuba mengambil hati pelajar itu.
            “Inilah yang abang nak beritahu N. Pasti N suka, kan?” kata Abang Wak sambil mencubit sedikit isi pari dan mencicahnya dengan air asam. Nadirah cuma tersenyum. Menu pensyarah itu agak lain daripada para pelajar. Ikan pari bakar dicicah air asam. Mungkin resipi istimewa yang dibawa Puan Syirah. Dilihatnya Encik Helmi begitu berselera sekali meratah pari bakar segar itu.
            “Sebelum sampai sini dulu, N selalu sebut nak makan pari fresh dari laut. Hah ... susah payah abang dengan Encik Helmi dapatkan untuk N. Makanlah ...” ujar Abang Wak lagi, penuh bangga.
            “Makan Nadirah, jangan malu-malu,” pelawa Puan Syirah.
            Nadirah menjamah sedikit ikan pari bakar itu. Memang sedap, maklum sahaja isinya masih segar. Dia cuba berlagak biasa walaupun perasaan malu terhadap pensyarah-pensyarah itu masih menebal.
            “Macam mana dengan kaki? Sakit lagi?” tegur Puan Syirah. Kemesraan yang ditunjukkan oleh pensyarah itu masih belum berjaya membuatkan Nadirah berasa selesa bersama-sama mereka.
            “Alhamdulillah, beransur baik. Saya dah tak perlu bertongkat lagi,” balas Nadirah, gembira dengan perkembangan dirinya.
            “Baguslah, tetapi awak jangan banyak bergerak sangat. Kaki tu baru nak baik,” sampuk Encik Helmi pula. Nadirah tersenyum mengangguk.
            Cerita yang dibualkan oleh pensyarah-pensyarah itu tidak menarik perhatian Nadirah. Dia lebih suka jika dirinya ‘dibebaskan’ dari kumpulan pensyarah itu dan bersama-sama Ayu dan rakan-rakannya yang lain. Tidak merasa pari segar dibakar pun tak mengapa, fikirnya. Kesal pula hatinya bercakap tentang pari bakar sebelum terbang ke Sabah dahulu. Tidak disangka-sangkanya Abang Wak mengambil berat akan kata-katanya itu.
            “Err ... Nak apa-apa lagi tak, boleh saya ambilkan,” Nadirah menawarkan diri, sekali gus cuba beredar dari situ.
            “Tak apa, N. Kami boleh ambil sendiri. Awak tu sakit, duduk saja di situ,” balas Abang Wak. Jawapan Abang Wak itu nyata bukanlah satu penghormatan buatnya. Nadirah hanya makan ala kadar sambil melayani pensyarah-pensyarah itu berbual. Dalam fikirannya, tentu Ayu sedang berseronok melayani Syed Khalid dan yang lain-lain. Kenapalah aku terpilih pula untuk menyertai grup ini, rintih Nadirah dalam hati.
            Di celah-celah pelajar yang silih berganti mengambil makanan masing-masing dia dapat melihat kemesraan Ayu, Syed Khalid dan beberapa orang lagi sedang mengambil gambar antara satu sama lain. Pelbagai aksi dibuat, dan wajah mereka tergambar kegembiraan.  Seronoknya mereka ... 

No comments:

Post a Comment