Selamat Datang!

Hi,anda boleh baca novel percuma dalam blog ini



Wednesday, December 7, 2011

Bab 11

11

Sebaik tiba di kaki gunung, rombongan itu ditempatkan di asrama Kinabalu Park. Mereka akan bermalam di situ sebelum meneruskan perjalanan ke Pulau Manukan keesokan harinya. Sepanjang petang pelajar itu mengambil peluang untuk berehat. Dua hari berturut-turut mendaki dan menuruni gunung yang tertinggi di Asia itu, pastilah kehilangan tenaga yang banyak. Besok perlu berekspedisi ke pulau pula dengan menaiki bot. Lagipun kesejukan persekitaran menyebabkan pelajar itu lebih memilih untuk tidur sahaja.
Selepas makan malam, Nadirah dan Ayu  sengaja berjalan-jalan di perkarangan asrama, mengambil angin di luar. Lagipun malam masih muda. Hendak tidur, sudah puas mereka melelapkan mata sepanjang petang. Kebetulan mata masih belum mengantuk, mereka mengambil kesempatan itu untuk bersantai sambil merakam kenangan di asrama Kinabalu Park. Di foyer asrama, kelihatan beberapa orang pendaki berbangsa Eropah duduk-duduk sambil berbual-bual sesama mereka dan menghisap rokok. Mereka hanya tersenyum dan bertukar anggukan apabila melihat kehadiran Nadirah dan Ayu di situ.
            “Be careful, girl,” tegur salah seorang daripada mereka apabila melihatkan Nadirah berjalan terhencut-hencut. Nadirah tahu kakinya masih bengkak, tetapi sengaja dipaksanya juga berjalan menggunakan sebatang kayu sebagai topang.
Thanks,” balas Nadirah, menghargai keprihatinan pemuda Eropah itu.
Handsome! Getus hatinya. Namun dia tidak dapat berlama-lama di situ. Asap rokok yang berkepul-kepul di awangan membuatkan Nadirah berasa rimas. Dia segera mengajak Ayu beredar dari situ. Tetapi gadis itu berkeras mahu mengambil gambar mat-mat saleh itu sebagai kenangan. Orang-orang Eropah itu pula memberikan kerjasama yang baik. Mereka melayan Ayu dengan mesra. Terpaksalah Nadirah mengalah dengan kehendak Ayu. Seketika kemudian mereka beredar pula ke perkarangan asrama, cuba mencari sudut yang baik untuk diabadikan di lensa kamera. Tetapi suasana yang gelap di luar memaksa mereka masuk semula ke bangunan asrama.
Bingung seketika memikirkan ke mana hendak di tuju. Udara sejuk malam itu membuatkan kedua-dua gadis itu memutuskan untuk kembali ke dalam asrama. Akhirnya mereka sepakat untuk ke ruang rehat, di situ terdapat pendiang yang apinya masih membara. Lebih selesa duduk di situ untuk memanaskan badan. Suasana agak sunyi. Namun tidak lama. Sedikit demi sedikit kedengaran titisan air hujan yang mula menimpa atap zink asrama itu. Hujan kembali turun.
            “Kau tunggu sini, aku buatkan kopi,” Ayu menawarkan diri. Nadirah hanya mengangguk. Sambil menunggu, dia melemparkan seketul dua kayu untuk menyemarakkan lagi unggun api yang mulai membara. Tidak berapa lama menunggu, Ayu tiba sambil menatang dua biji kole berisi kopi panas di tangan kanan dan kirinya. Dia menyuakan satu kepada Nadirah. Sambil menghirup kopi panas, mereka berbual, bergelak ketawa mengenangkan kisah-kisah lucu sepanjang perjalanan mereka dari Kuala Lumpur ke Kota Kinabalu dan juga pengalaman mendaki Gunung Kinabalu. Masuk hari ini, sudah tiga hari mereka berada di ‘Negeri di Bawah Bayu’ itu. Besok mereka akan bertolak ke Pulau Manukan, bermalam di sana semalaman sebelum bertolak balik ke Kuala Lumpur lusa.        
Perbualan rancak kedua-dua gadis itu terhenti serta-merta apabila tiba-tiba Ayu mengerang kesakitan sambil memegang perutnya. Nadirah panik.
“Kenapa, Ayu?” soal Nadirah dengan rasa cemas. Tadi elok sahaja mereka berbual, tiba-tiba Ayu kelihatan seperti menahan kesakitan.
“Alah ... perut aku memulas pulak! Mesti tak sesuai dengan kopi ni,” rungut Ayu yang mudah sensitif dengan makanan asing. Dia bingkas bangun dan berlari ke luar.
“Aku cari tandas!” suara Ayu sayup kedengaran di sebalik daun pintu. Nadirah hanya tergelak memerhati tingkah rakannya itu. Ada-ada sahaja si Ayu ni, gumamnya.
Dalam mentertawakan gelagat si Ayu, Nadirah terdengar suara garau berdehem beberapa kali.  Dia segera menoleh pada pemilik suara yang seolah-olah sengaja ingin menarik perhatiannya itu. Jejaka yang  berdiri di ambang pintu itu tersenyum sambil mara ke arahnya tanpa dipelawa.
            “Tak tidur lagi?” sapa si jejaka dengan nada yang lembut.
            Nadirah terkesima. Kehadiran Syed Khalid tanpa diundang itu membuatkan dia serba-salah. Apatah lagi dia hanya sendirian. Rasa malunya pada jejaka itu masih menebal.
            “Sejuk, lebih selesa duduk dekat pendiang ni sambil minum kopi untuk panaskan badan,” beritahu Nadirah, tidak terus menjawab soalan si jejaka. Nadirah memeluk tubuh, menggosok-gosok lengannya menahan kesejukan.
Syed Khalid tersenyum.
            “Boleh saya join?” tanya Syed Khalid sambil melabuhkan duduknya di bangku kosong berhampiran Nadirah. Dia tidak perlu menunggu jawapan daripada gadis itu kerana ruang rehat itu milik orang ramai. Soalannya itu lebih kepada berbahasa sahaja.
            Nadirah kehilangan kata-kata. Sesekali dia memanjangkan lehernya ke arah pintu, mengharapkan kedatangan Ayu. Jika ada Ayu, tidaklah dia berasa begitu kekok berhadapan dengan lelaki ini, fikir Nadirah. Namun dia sedar, takkan Ayu boleh menyelesaikan urusannya secepat itu!
Syed Khalid dapat membaca riak resah pada wajah gadis di hadapannya itu namun dia cuba berlagak selamba. Dia kemudiannya bangun dan mengambil beberapa puntung kayu api untuk menyemarakkan lagi api pendiang.  Dia sengaja berlama-lama di hadapan pendiang itu,  menguis-nguis puntung kayu yang berserakan dan mengumpulkannya di tengah-tengah pendiang. Hanya apabila puntung kayu itu terbakar marak barulah dia duduk semula.
“Saya nak ke dapur tadi, tapi terdengar pula suara orang berbual. Rupa-rupanya awak dan Ayu,” Syed Khalid memulakan perbualan.
“Eh, mana Ayu?” soalnya kemudian apabila menyedari ketiadaan gadis itu.
Emergency call!” balas Nadirah selamba, membuatkan Syed Khalid tertawa berdekah-dekah. Sejak mengenali gadis itu, dia asyik ke tandas sahaja! Tiada alasan lain.
“Macam mana kaki? Ada kurang sakitnya?” soal Syed Khalid sambil mengalih pandangan pada kaki kanan Nadirah yang masih berbalut. Nadirah tersenyum, turut memerhatikan kakinya yang terlunjur lurus.
“Alhamdulillah, dah kurang sakit walaupun kadang-kadang terasa masih berdenyut-denyut. Terima kasih Syed, kerana bantu saya. Kalau tidak ...” Nadirah tidak meneruskan kata-katanya. Dia tidak pasti apa yang akan berlaku sekiranya Syed Khalid tidak datang membantu.
“Tak apa, memang tugas saya. Saya lebih rasa bersalah kalau tidak dapat  menolong awak.” Ujar lelaki itu, ikhlas. Sudah tugasnya sebagai ketua kumpulan, lagipun hanya dia yang berpengalaman. Jadi tidak wajar kalau dia berlepas tangan sahaja dalam hal-hal kecemasan seperti ini.
“Tapi, saya pun nak minta maaf kerana tak sengaja menjatuhkan awak pagi tadi,” sambung Syed Khalid lagi sambil matanya melirik pada Nadirah, memandang gadis itu dengan rasa bersalah. Bimbang juga akan dimarahi kerana sejak peristiwa pagi tadi, dia langsung tidak bercakap dengan Nadirah. Dia memang sengaja mengelakkan diri daripada berjumpa dengan gadis itu. Rasa malu dan rasa bersalah silih berganti. Cuma kebetulan malam ini dia tersua gadis itu secara tidak sengaja, jadi peluang ini mahu digunakan untuk menebus kesilapannya pagi tadi.
Nadirah hanya tertawa. Dia memang tahu kejadian itu tidak disengajakan. Syed Khalid nampak benar-benar panik apabila mendengar sorakan kawan-kawan satu kumpulan.
“Tak, awak tak salah. Saya tahu, awak panik.” balas Nadirah.
Syed Khalid ikut ketawa.
“Alhamdulillah, awak faham keadaan saya. Sebenarnya saya memang tak biasa dengan perempuan. Apatah lagi mendukung begitu. Tapi niat saya cuma nak bantu awak cepat beredar dari puncak gunung itu. Saya tak sangka budak-budak tu pandang serong pada perbuatan saya. Saya malu, itu yang buat saya tak tentu arah!” terang Syed Khalid panjang lebar. Mendengarkan kata-kata lelaki itu, tawa Nadirah mati serta-merta.
“Takkan lelaki seperti awak tak biasa dengan perempuan?” Nadirah cuba menduga. Seperti tidak masuk akal pula apabila dia mengaku tidak biasa dengan perempuan! Hati Nadirah berasa sedikit curiga.
Syed Khalid menggeleng.
“Secara jujur saya katakan, awak perempuan pertama yang berani saya dekati secara berhadapan seperti ini. Saya memang tak biasa dengan perempuan. Saya membesar dalam keluarga yang kesemuanya lelaki!”
Pelik! Pengakuan itu agak memeranjatkan Nadirah. Terdetik juga rasa tidak percaya dengan pengakuan lelaki itu. Mana mungkin dia dibesarkan dalam keluarga yang kesemuanya lelaki?
“Ibu awak kan perempuan?” soal Nadirah.
Syed Khalid tunduk, bermain dengan jari-jemarinya. Agak lama juga dia terdiam. Kemudian dia mengangkat kepala, memandang gadis di hadapannya itu dengan pandangan yang sayu. Anak matanya dikecilkan, seolah-olah menyelongkar zaman silam dalam kenangan.
“Ibu meninggal ketika saya masih bayi. Saya dibesarkan oleh orang gaji, pun lelaki. Hanya ketika berumur 10 tahun barulah ayah saya berkahwin lain.” Suara jejaka itu berbaur rasa sedih. Nadirah terdiam seketika. Kesedihan itu mengingatkan dia pada kisah dukanya juga. Tetapi ada perkataan jejaka itu yang menarik perhatiannya.
“Orang gaji lelaki?” tanya Nadirah, masih kurang percaya. Seumur hidupnya tidak pernah terbayangkan orang lelaki menjadi pembantu rumah.
Syed Khalid mengangguk.
“Ya, awak tentu pernah menonton filem Nasib Labu Labi, kan? Macam itulah. Saya pun selalu panggil Pak Lan dan Pak Abu yang jadi pembantu rumah kami tu Labu dan Labi.” Terang Syed Khalid sambil ketawa mengenangkan kedua-dua pembantu rumahnya itu. Pak Lan membersihkan rumah manakala Pak Abu memasak. Nadirah ikut ketawa. Lucu juga apabila mendengarkan kisah Labu Labi bukan setakat dalam filem, tetapi hadir dalam realiti.
Lalu tanpa dipinta Syed Khalid menceritakan kisah Labu dan Labi di rumahnya. Cuma kedua-dua orang tua itu tidaklah terlalu lurus seperti Labu dan Labi yang digambarkan dalam filem P. Ramlee itu. Pak Lan dan Pak Abu amat berdisiplin dan baik hati orangnya. Syed Khalid turut menceritakan beberapa peristiwa lucu ketika dia dibesarkan oleh Labu dan Labinya.
“Tapi kini Labu dan Labi saya sudah bersara,” Syed Khalid menamatkan ceritanya di situ.
Terpegun Nadirah mendengarkan cerita Syed Khalid. Dia tidak pasti mengapa jejaka itu sudi berkongsi cerita tentang keluarganya pula malam itu. Namun, dia berasa terhibur dengan cerita lucu Syed Khalid tentang Labu dan Labinya itu. Sekurang-kurangnya malamnya di asrama Kinabalu Park tanpa apa-apa alat pandang dengar itu tidaklah terlalu kosong dan hambar.
“Saya nak bersahabat dengan awak, Nadirah. Boleh?” ujar Syed Khalid kemudiannya, penuh mengharap. Dia tahu Nadirah seperti tidak mahu memaafkannya. Kerana pada pertemuan di padang ITM tempoh hari, gadis itu melayannya sambil lewa sahaja. Di puncak gunung juga dia tidak mesra, masih membina jurang antara mereka. Sehinggalah ketika dia mendukung gadis itu, barulah si gadis berlembut sedikit. Mungkin kerana berasa terhutang budi dengan bantuan yang dihulurkan. Tetapi dia membantu dengan ikhlas. Jika Nadirah masih ingin menjauhkan diri darinya pun, dia terpaksa menerima hakikat itu. Dia memang tidak pandai mendekati perempuan, apatah lagi memenangi hati kaum hawa itu.

No comments:

Post a Comment