Selamat Datang!

Hi,anda boleh baca novel percuma dalam blog ini



Sunday, April 22, 2012

Bab 21



21

Ayu kelihatan tersengih-sengih seperti kerang busuk. Agaknya gembira benar dia kerana dapat membuat kejutan pada petang itu. Jauh sedikit ke belakang kelihatan Abang Wak mengekorinya beriringan dengan seorang lagi lelaki sebayanya yang tidak Nadirah kenali. Semakin dekat, Ayu berlari-lari anak mendapatkan Nadirah. Sebaik bertemu, dia memeluk dan mencium gadis itu seolah-olah sudah sekian lama tidak bertemu. Walhal baru dua hari lepas mereka bertemu di kafetaria kampus. Takkan Ayu begitu merinduinya, fikir Nadirah. Ada sedikit keraguan di wajahnya.
            “Rindu betul aku dengan kau ni!” Ayu seakan menjerit. Gelagatnya tidak seperti biasa. Nadirah memang tidak pernah melihat Ayu berkelakuan begitu. Apatah lagi di hadapan Abang Wak dan seorang lagi lelaki yang agak asing itu. Biar betul Ayu ni .. rungut Nadirah dalam hati. Bukan dia tidak gembira dengan kehadiran Ayu, tetapi dia hairan bagaimana Ayu tergerak hati untuk ke sini, bersama-sama Abang Wak pula! Serentak dengan itu dia baru tersedar, Syed Khalid juga tiba-tiba muncul pagi itu. Sepanjang bersama sejak pagi tadi soalan itu tidak pula terlintas di fikirannya. Mengapa semua orang tiba-tiba ambil berat tentang keluarganya? Nadirah semakin keliru.
            Abang Wak, rakannya dan Syed Khalid saling bersalaman. Mereka kelihatan mesra seperti sudah mengenali antara satu sama lain. Dalam pada itu, sempat juga Nadirah mengamati, raut wajah lelaki yang mengiringi Abang Wak ada iras Syed Khalid. Mungkin ada pertalian saudara antara kedua-duanya? Fikir Nadirah. Tangan Ayu masih merangkul pinggangnya. Seperti dirinya juga, Ayu hanya memerhati ketiga-tiga jejaka itu.
            “N, ini abang saya, Syed Irfan,” Syed Khalid memperkenalkan lelaki asing itu, seperti dapat membaca apa yang berlegar di benak Nadirah ketika itu. Nadirah hanya mengangguk. Patutlah ada iras Syed Khalid juga. Mungkin lelaki inilah yang berkawan dengan Abang Wak.
            “Pasti N terkejut, kan? Mengapa tiba-tiba kami ke sini,” Abang Wak pula bersuara. Nadirah tidak terus menjawab. Memang dia tidak menyangka mereka akan muncul di situ. Mereka bukan kawan rapatnya yang terlalu mengambil berat tentang masalah keluarganya selama ini.
            “Irfan singgah ke pejabat abang, katanya dalam misi  mencari Khalid.” Ayat yang terkeluar dari mulut Abang Wak itu membuatkan Syed Irfan tertawa.
“Kebetulan Ayu ada di pejabat abang masa tu. Terus kami bercadang untuk ke mari,” beritahu Abang Wak tanpa dipinta.
            Syed Khalid kelihatan tersipu-sipu. Dia tiada idea untuk menerangkan mengapa dia di situ sejak semalam. Dia juga tidak pasti bagaimana mereka tahu bahawa dia mencari Nadirah di kampungnya. Adakah kedatangan mereka petang itu hanya semata-mata hendak menjejakinya?
            “Panjang ceritanya. Abang Wak bagi versi ringkas saja,” sampuk Ayu, seperti tidak berpuas hati dengan penjelasan Abang Wak.
“Ayu di pejabat abang untuk serahkan laporan aktiviti. Kemudian, kawannya datang dan minta cari Khalid di asramanya. Tetapi seorang pun tak tahu ke mana Khalid pergi. Fauzul cadangkan kami mencari di hostel kau sebab katanya mungkin Khalid nak ajak kau keluar. Bila kami ke hostel kau, Hazimah beritahu tentang datuk kau. Katanya kau balik kampung kerana datuk kau kritikal. Kami simpati, kerana itu kami sepakat datang ke sini. Lagipun Hazimah beritahu Khalid juga mencari kau. Tak sangka akhirnya kita jumpa di sini,” Ayu memperincikan cerita mereka sambil melirik pada Syed Khalid dengan penuh makna. Syed Khalid tertunduk malu. Tebal terasa mukanya. Pasti mereka menyangka ada hubungan istimewa antara dia dengan Nadirah. Tetapi niatku ikhlas, mahu berkongsi kedukaan Nadirah. Syed Khalid masih berkira-kira dalam hati.
            “Apa hal cari saya?” aju Syed Khalid kepada abangnya. Selama ini tidak pernah pula ahli keluarganya mencari. Masing-masing sibuk dengan kehidupan sendiri. Mencari dia di kampus bukan sesuatu yang biasa. Pasti ada hal besar.
            “Nanti abang cerita, hal keluarga,” perlahan sahaja suara Syed Irfan. Dia menepuk-nepuk bahu adiknya sambil tersenyum penuh makna.
            Syed Khalid tidak jadi hendak terus pulang. Sebaliknya dia mengikut rakan-rakan yang lain melawat datuk Nadirah. Melihatkan kehadiran tetamu yang ramai itu, Nek Salmah mengajak mereka singgah ke rumah. Dia amat berbesar hati menerima kedatangan kawan-kawan Nadirah dari jauh. Apatah lagi apabila diperkenalkan dengan pensyarah Nadirah dan dua orang ‘Tuan Syed’ itu. Rimas juga Nadirah mendengarkan panggilan ‘Tuan’ yang digunakan oleh neneknya itu. Tetapi dia tahu, nenek terlalu menghormati tetamu-tetamunya. Itulah nenek, adab sopan dan budi bahasanya sangat tebal.
            Sewaktu Nadirah menghidangkan minuman kepada tetamunya, Syed Khalid perasan yang abangnya tidak berkelip-kelip memerhati gadis itu. Ada rasa tidak enak di hatinya melihatkan kelakuan Irfan. Irfan adalah abang keduanya, kembar Syed Zafran. Kedua-duanya berbeza lima tahun dari usianya. Mereka tidak begitu rapat, kerana itu dia hairan bagaimana abangnya itu boleh mencarinya di kampus.
            Ayu pula kelihatan begitu intim dengan Abang Wak. Syed Khalid dapat mencium seperti ada hubungan serius antara kedua-duanya. Tak apalah, fikir Syed Khalid kerana selama ini Ayu juga nampak seperti cuba memikatnya. Tetapi dia lebih sukakan Nadirah. Dia tahu, Abang Wak juga seperti sukakan Nadirah. Kerana itu dia terpaksa berhati-hati, bimbang dikatakan mengganggu. Namun dilihatnya Nadirah seperti tidak berminat hendak menjalin hubungan akrab dengan sesiapa. Mungkin dia sudah ada pilihannya sendiri, siapa tahu? Takkan orang secantik Nadirah masih belum dimiliki, fikirnya. Tetapi, apa salahnya mencuba. Syed Khalid memujuk diri sendiri.
            Hampir sejam bertandang, tetamu Nadirah memohon untuk pulang. Syed Irfan mahu pulang bersama adiknya, maka dibiarkan Abang Wak pulang berdua-duaan dengan Ayu. Pastilah Ayu lebih suka begitu, fikir Nadirah. Eloklah, Ayu pun sudah di hujung pengajian. Abang Wak pula masih bujang. Kalau ada keserasian antara kedua-duanya, teruskanlah saja. Sempat juga dia mengusik Ayu sebelum mereka berangkat. Seperti biasa, Ayu hanya tersengih-sengih.
Nadirah menghantar pemergian kedua-duanya di pinggir tangga. Sebaik sahaja kereta Syed Khalid hilang dari pandangan, Nek Salmah segera masuk ke rumah. Namun Nadirah masih terpaku di situ. Membuang pandangan kosong ke hadapan. Fikirannya menerawang mengenangkan sahabat-sahabat yang kini semakin jauh di mata.
‘Kawan datang dan kawan hilang! Sudah nasibku ditinggalkan kawan-kawan baikku,’ keluhnya dalam hati. Sebak pula terasa apabila mengenangkan dirinya ditinggalkan oleh kawan-kawan satu persatu. Terbayang-bayang di ruang mata keakraban bersama Nisha, Saiful, dan kini Syed Khalid. Ketiga-tiga mereka meninggalkan dia sendirian untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara.  Mungkin atas tiket kesibukan, kini jarang sekali berita dari Saiful dan Nisha yang diterimanya. Dan menyusul pula Syed Khalid, apa bezanya dia dengan mereka? Kerana itulah dia tidak mahu Syed Khalid terlalu rapat dengan dirinya. Dia sengaja menggunakan alasan ‘tidak manis’ itu untuk mengelakkan daripada menjadi terlalu rapat dengan lelaki itu. Bila terlalu rapat, dan kemudian ditinggalkan, sakitnya akan menjadi lain. Ingatannya hinggap pada Saiful. Nama lelaki itu sentiasa bermain di bibir Atuk Malek. Dan Nadirah mengakui, dia juga terkenangkan Saiful, tetapi Saiful memang sudah lama menyepikan diri. Sudah lupakah dia pada mereka? Hatinya sering tertanya-tanya. Jika melupakan dia, tidak mengapa tetapi janganlah sampai melupai atuk yang sering mengingatinya. Kesian orang tua itu. Tidak semena-mena air matanya mengalir. Mengingati Saiful dan mengenangkan atuk yang sedang bergelut dengan penyakitnya itu cukup merapuhkan kekebalan dirinya. Perlahan-lahan dia melangkah untuk masuk, tetapi langkahnya terhenti tiba-tiba apabila namanya dipanggil.
“Nadirah!!”
Serta-merta dia menoleh.
I’ll write to you, I promise!” Syed Khalid lantang bersuara sambil menjengah melalui tingkap kereta. Nadirah tersenyum mengangguk dan hanya sempat melambai sebelum kereta itu memecut semula. Dia menggeleng-gelengkan kepala melihat perlakuan Syed Khalid yang baru beberapa kali ditemuinya itu. Sanggup dia berpatah balik hanya untuk menyatakan hal itu sahaja! Namun, diterimanya kata-kata itu sebagai janji atas dasar kesungguhan lelaki itu.

No comments:

Post a Comment