Selamat Datang!

Hi,anda boleh baca novel percuma dalam blog ini



Saturday, January 28, 2012

Bab 18



18


Syed Khalid masih berkerikut di tempat duduk pemandu. Cahaya mentari pagi yang memancar terang tidak langsung mengganggu lenanya yang panjang. Semalaman berperang dengan nyamuk yang mengganggu tidurnya, akhirnya Syed Khalid mengalah. Dia merelakan sahaja serangga itu menjamah tubuhnya asalkan dia dapat lena seketika. Baru beberapa jam tidur, dia belum merasa kepuasan berehat. Namun kenikmatan itu tidak lama. Bunyi ketukan di tingkap cermin kereta tiba-tiba mengganggu.
‘Ah, kacau!!’ Rungutnya, tetapi kata-kata itu hanya mampu berlegar-legar dalam kotak fikirannya sahaja. Seketika bunyi itu tidak kedengaran lagi. Dia segera menutup telinganya dengan lengan. Apa pun yang terjadi dia tidak mahu ambil pusing.
Baru hendak dibuai lena semula, bunyi ketukan itu berulang lagi. Terasa bunyi itu sengaja dibuat untuk mengejutkannya. Perlahan-lahan Syed Khalid cuba membuka mata walaupun tika itu kelopak matanya terasa begitu berat benar hendak diangkat. Dia memejamkan matanya kembali. Namun tidak lama, bunyi ketukan itu tambah kuat dan terasa benar-benar mengganggu. ‘Guard semalam lagikah,’ rungut Syed Khalid dalam hati. Dia menggenyeh-genyehkan mata lalu berpaling ke cermin tingkap. Sinar mentari pagi yang menerpa amat menyilaukan. Mujurlah ada sesusuk tubuh yang berdiri di cermin tingkap itu dapat menghadang suluhan cahaya yang tepat memancar ke matanya. Melihatkan ada orang yang berdiri di sisi keretanya, Syed Khalid bingkas bangun. Dan senyuman manis empunya diri itu membuatkan dia tambah gelabah. Punat cermin automatik segera ditekan untuk menurunkan cermin.
            “Hai ... selamat pagi.” Suara yang menyapa terasa begitu lembut kedengaran. Dada Syed Khalid terasa berdebar-debar. Seumur hidupnya dia tidak pernah dikejutkan dari tidur dengan suara lunak sebegitu. Syed Khalid membalas senyuman si gadis, walau diruntun rasa malu yang amat sangat.
            “Err... N!” Hanya itu yang termampu disuarakannya. Dia malu, teramat malu. Seorang gadis melihat rupa dirinya ketika baru bangun tidur! Entah bagaimanalah rupa aku ketika ini, fikir Syed Khalid. Dia segera meraup mukanya, membetulkan rambut yang tentunya kusut masai. Nadirah hanya tersengih. Mungkin geli hati melihat tingkahnya yang tidak tentu arah sebegitu.
            “Maaf jika saya mengganggu tidur awak, Syed,” luah Nadirah, masih lembut. Ada sedikit rasa bersalah kerana mengejutkan pemuda yang sedang lena itu.
            Syed Khalid tidak terus menjawab. Dia segera menaikkan semula cermin kereta, mematikan alat hawa dingin, radio, dan seterusnya enjin kereta. Kemudian dia menegakkan tempat duduk pemandu semula. Menyedari Syed Khalid ingin keluar dari kereta itu, Nadirah mengundur sedikit.
            “It’s okay, N. Dah sepatutnya saya bangun,” balas Syed Khalid ketika keluar dari keretanya. Dia menggeliat sedikit, mengendurkan urat-urat yang tegang, “Pukul berapa sekarang?”
            Nadirah mengangkat tangan, melihat pada jam yang dipakainya, “8.45. Saya beli breakfast untuk atuk tadi. Ternampak kereta awak. Itu yang saya datang kemari, nak pastikan betul-betul awak.”
            “Macam mana dengan atuk awak?” soal Syed Khalid. Sekali gus mengingatkan dirinya tentang matlamat asal kedatangannya ke situ.
            “Macam itulah, masih tak nampak perubahan.” Kali ini suara yang mesra tadi berbunyi lemah. “Marilah ikut saya, saya perkenalkan dengan atuk.”
            Syed Khalid terdiam seketika. Berfikir, bagaimana hendak menghadap orang tua Nadirah dalam keadaan dirinya yang tidak terurus seperti itu.
            “Atau nak balik ke rumah saya dulu, mandi dan breakfast?” usul Nadirah apabila menyedari yang Syed Khalid seperti agak keberatan.
            “Eh, tak payah susah-susahlah N. Malu saya ikut anak dara orang balik rumah pagi-pagi begini. Nanti apa kata orang pula!” pintas Syed Khalid. Nadirah jadi malu dengan kata-kata itu. Benar, tidak sepatutnya dia mempelawa seorang lelaki balik ke rumahnya. Tatkala atuk terlantar di wad pula. Nanti apa kata jiran tetangga. Kelak atuk dan nenek juga yang mendapat malu, jadi bahan umpatan orang.
            “Macam inilah, saya pergi public toilet saja. Ada 7 Eleven tak kat sini? Nak beli toiletries!” ujar Syed Khalid.
            Nadirah berfikir sejenak. Jari telunjuknya digigit. Matanya melilau ke arah kawasan deretan kedai berhampiran. ‘Comelnya ...,’ Getus hati Syed Khalid, melihat gadis yang berbaju merah jambu di hadapannya itu. Rambutnya yang separas bahu dibiarkan lepas. Juntaian rambut di dahi disepit dengan penyepit rambut berwarna merah jambu juga. Dia mengenakan jeans berwarna biru gelap dan sandal yang juga berwarna merah jambu! Susuk gadis itu diamati dari atas ke bawah. Cantiknya Nadirah pagi itu. Warna merah jambu memang kegilaan anak gadis belasan tahun sepertinya, dan Nadirah dilihatnya cukup kena dengan warna itu dek kerana kulitnya yang putih bersih.
            “7 Eleven tak ada di sini. Tapi rasanya ada kedai runcit yang dah buka pagi ni. Tapi kena carilah,” beritahu Nadirah kemudiannya. Syed Khalid segera mengalihkan pandangannya, bimbang gadis di hadapannya itu perasan dirinya diperhatikan.
            “Tak apalah. Saya pergi cari. Awak pergilah temankan atuk awak. Nanti saya datang,” beritahu Syed Khalid. Nadirah tersenyum mendengarkan jawapan jejaka itu.
            “Okey. Terus saja ke wad lelaki. Saya ada menunggu atuk, sejak malam tadi.” Beritahu Nadirah. ‘Sejak malam tadi? Tetapi kenapa aku tak nampak Nadirah? Mungkin Nadirah tidur, sebab itu tak nampak.’ Syed Khalid tertanya-tanya sendiri.
            “Jumpa di sana, ya?” ujar Nadirah sambil melangkah pergi. Syed Khalid melambaikan tangannya. Dia hanya memerhati lenggang si gadis sebelum masuk semula ke perut kereta. Entah kenapa dia berasa cukup senang melihat gadis itu. Perasaan itu cukup lain, sukar digambarkan dengan kata-kata. Tidak pernah perasaan sedemikian dirasakannya seumur hidup ini. Apatah lagi selama ini pun dia tidak pernah rapat dengan mana-mana perempuan. Agaknya beginilah rasanya apabila berkawan rapat dengan bukan kaum sejenis, perasaan itu jadi lain. Rasa seronok dan terhibur. Walaupun Nadirah nampak garang dan tidak mesra pada mulanya, tetapi dia tidak kisah. 'Aku akan berusaha untuk menjinakkan gadis itu, kalau dia masih jual mahal,' ikrar Syed Khalid dalam hati.
Kicauan sekawan burung yang berterbangan dan tiba-tiba hinggap ke dahan pokok yang rendang tempat dia berteduh, mengembalikan angannya ke alam nyata. Tambah mengejutkan, seekor daripada burung itu melepaskan najisnya ke dada Syed Khalid. Dia menyumpah geram. Tiada apa yang dapat dilakukan, selain segera masuk ke keretanya dan beredar dari situ.


No comments:

Post a Comment