Selamat Datang!

Hi,anda boleh baca novel percuma dalam blog ini



Monday, September 26, 2011

Bab 2

2


Ketika Ayu sudah membawa Toyota RAV4 itu jauh ke arah tandas awam, seorang lelaki muncul dalam keadaan tergesa-gesa. Dia agak terpinga-pinga seperti mencari sesuatu. Sesekejap menoleh ke kiri, sekejap ke kanan. Nampak benar dia terlalu cemas. Agaknya si tuan punya RAV4 itulah ... Nadirah meneka dalam hati. Cepat-cepat dia berpaling pada skuter Ayu, cuba menyembunyikan rasa geli di hatinya melihatkan lelaki itu kelam-kabut seorang diri.  Namun bibirnya tetap menguntum senyum. Nadirah mengundurkan skuter Ayu perlahan-lahan. Padan muka, ucapnya dalam hati. Hujan yang sudah renyai-renyai tidak dipedulikannya. Memang dia sudah basah kuyup pun. Jika tadi dia bermandi peluh, sekarang bermandi hujan pula. Nasib baik dia mengenakan t-shirt hitam, jika tidak habis nampak semua asetnya.
            “Kak, kak!” panggil lelaki itu.
            Nadirah menoleh. Tidak ada sesiapa di situ kecuali dirinya. Panggil akukah, soalnya dalam hati. Melampau betul, aku ni nampak tua dari dia ke?
            “Kak, nampak tak kereta saya?” soal pemuda itu.
Hah, tahu pun rasa cemas dengan kehilangan kereta kesayangan! Mana tidaknya, kereta jenama mahal tu, fikir Nadirah.
            Nadirah mengangkat bahu sambil menggeleng. Sengaja dia tidak mahu melayan pemuda itu. Sudahlah menyusahkan aku tadi, panggil aku kakak pula! Dia ingat aku ni siapa, kakak dia? Nadirah segera menghidupkan enjin skuter. Dia ingin segera berlalu dari situ kerana lelaki itu sudah pun mendekatinya.
            “Eh, eh ... Tunggu!” Jerit pemuda itu dan cepat-cepat memegang handle skuter yang sudah mahu bergerak. Ketika itu Nadirah masih terkial-kial hendak menyeimbangkan skuter itu. Maklum saja, dia baru beberapa kali belajar menunggang skuter Ayu. Jika di kampung, pasti atuk dan nenek tidak membenarkan dia berbuat demikian. Dengan atuk dan nenek, terlalu banyak pantang larangnya. Dengan Ayu, semuanya boleh.
            Nadirah segera menopang skuter itu dengan kedua-dua belah kakinya. Tindakan mengejut pemuda itu kembali menaikkan kemarahan Nadirah yang sudah mula mengendur.
            “Awak ni kenapa? Berani awak pegang skuter saya?” marah Nadirah.
            Cepat-cepat lelaki itu melepaskan pegangannya. Dia mengangkat kedua-dua tangannya, memohon maaf.
            “Maaf, kak. Tapi takkan akak tak nampak kereta saya. Baru sekejap saya tinggalkan,” suara pemuda itu lirih, selaku memohon simpati Nadirah.
            “Akak ... akak!” leter Nadirah, “siapa akak awak?”
            “Err ... maaf, cik!” lelaki itu membetulkan panggilannya, “tolonglah cik, hari dah hujan ni. Saya perlukan kereta saya.”
            Nadirah terdiam seketika. Timbul pula rasa belas melihatkan pemuda itu mula merayu dan kelihatan amat terdesak. Kalau dia berada di tempat pemuda itu, dia juga akan berasa demikian. Mana tidaknya, harta bernilai ratusan ringgit hilang sekelip mata kerana kelalaian sendiri.
            “Memang tadi ada di sini,” balas Nadirah.
            “Betul, kan? Cik nampak kereta saya? Kalau dicuri orang, boleh cik jadi saksi? Kita ke balai, buat report polis?” usul lelaki itu bersungguh-sungguh.
            Nadirah hanya memandang lelaki itu ke atas ke bawah. Buat report polis? Jadi saksi? Isy .. tak pasal-pasal lain pula musibah yang datang. Apa yang hendak dikatakannya, dia tidak pasti. Ayu yang merancang semua ini. Takkan hendak memberitahu bahawa kereta lelaki itu dilarikan oleh teman baiknya.
            “Saya memang cemas tadi. Jam saya tertinggal di bangku dekat tasik. Saya panik, saya takut jam saya hilang. Jam dah jumpa, benda lain pula yang hilang!” keluh pemuda itu.
            Pasti jam mahal, telah Nadirah. Jika tidak takkan pemuda itu berkejar mencari jamnya dan sanggup meninggalkan kereta mahalnya begitu sahaja.
            “Jam awak lebih mahal dari kereta tu, ke?” sengaja Nadirah cuba menguji.
            “Bukan begitu, tapi jam itu ada nilai sentimentalnya sendiri,” balas pemuda itu.
            Nadirah terdiam. Kenapa aku mesti melayan lelaki ini, soalnya dalam hati. Hujan makin melebat, silap-silap aku boleh jatuh sakit pula. Dia menjeling ke arah tandas awam nun jauh di hadapannya. Memang tidak ternampak pun kelibat Ayu dengan kereta itu. Pandai Ayu menyembunyikan kenderaan lelaki ini.
            “Awak ni lalai sangat!” tempelak Nadirah, “Maaf, saya tak nampak siapa yang ambil kereta awak,” sambungnya lagi dan kemudiannya mula bergerak dari situ.
            Lelaki itu mendengus, melepaskan rasa geram. Apalah malang nasibnya hari ini. Mula-mula hilang jam, kemudian hilang kereta. Lebih malang lagi kerana ditempelak oleh gadis cantik. Dia hanya mampu menebalkan muka menahan rasa malu. Dia tidak tahu kepada siapa dia harus menghamburkan rasa marahnya. Tetapi dia amat pasti bahawa gadis itu nampak kereta yang ditinggalkannya sekejap tadi.  Dia membiarkan saja gadis itu berlalu pergi. Jika gadis itu tidak sudi membantu, apakan dayanya. Bukan salah dia kerana tidak menjaga kereta aku, bisiknya dalam hati. Dalam hujan, dia masih lagi tercegat di situ. Matanya masih terpaku pada gadis itu. Nampak sangat dia tidak begitu pandai membawa skuter, terhegeh-hegeh. Rasa nak tergelak juga melihatkan keadaan gadis itu, tetapi tidak jadi. Hatinya lebih risau memikirkan kereta kesayangan yang hilang sekelip mata. Memang benar kata gadis itu, aku lalai. Kerana sayangkan jam tangan yang berharga hampir dua ribu ringgit itu, aku kehilangan sebiji kereta yang berharga lebih 150 ribu ringgit! Apa hendak dijawab bila daddy bertanya nanti, keluh si pemuda.
            Tidak berapa lama kemudian dia nampak skuter tadi menghampirinya semula. Tetapi kali ini ditunggang dengan lebih yakin. Gadis itu berdua! Skuter itu diberhentikan betul-betul di sebelahnya.
            “Lain kali jangan lalai. Awak dah menyusahkan orang, kerana itu awak terima balasannya,” beritahu gadis yang berlindung di sebalik topi keledar. Jika tidak kerana topi keledar itu mempunyai cermin pelindung yang menutup sebahagian mukanya sudah pasti dia dapat mengecam wajah gadis itu dengan jelas. Gadis itu melemparkan segugus kunci kereta dan dia segera menyambut. Kunci kereta aku! Rasanya dia ingin menjerit kegirangan. Belum sempat hendak mengucapkan terima kasih, skuter itu memecut laju.
            Si jejaka masih berdiri dalam hujan, memerhati arah skuter itu datang. Dari jauh dia nampak buntut keretanya di sebalik tandas awam. Kali ini dia benar-benar yakin bahawa kedua-dua gadis itulah yang melarikan keretanya. Hatinya menyumpah geram. Nasib baik aku tak sempat mengucapkan terima kasih, sudah sah merekalah yang merancang masalah ini!




No comments:

Post a Comment