Selamat Datang!

Hi,anda boleh baca novel percuma dalam blog ini



Saturday, January 28, 2012

Bab 19



19




WAJAH orang tua yang terlantar di atas katil hospital itu kelihatan berkerut sedikit ketika Syed Khalid memberi salam. Nadirah memandang kepadanya, mengisyaratkan supaya diam. Atuk Malek sedang tidur lena. Tetapi tidur itu tampak terganggu dengan kehadirannya di situ. Mungkin orang tua itu dapat merasakan kehadirannya itu. Syed Khalid mampir ke sisi kedua-dua beranak itu. Mata tua Atuk Malek terbuka perlahan-lahan. Mungkin orang tua itu dapat menangkap bau haruman yang dipakainya. Bau bedak yang baru dibeli di kedai runcit berhampiran. Agak kuat baunya, mampu menutup rahsia dia tidak mandi pagi itu.
            “Saiful?” sapa Atuk Malek dengan suara yang lemah sambil menghulurkan tangan untuk bersalaman. Nadirah tersentak dengan teguran itu. Syed Khalid mengalih pandangan pada Nadirah. Tangannya menyambut salam orang tua itu. Tapak tangan tua itu kelihatan besar, tidak sesuai dengan susuk tubuhnya yang kecut. Kesian, tapak tangannya mungkin membengkak akibat dicucuk jarum untuk memasukkan drip. Namun, hatinya tertanya-tanya juga, siapa Saiful yang disebut Atuk Malek?
            “Err .. bukan Saiful, tuk. Ini kawan Ira di ITM, ...”
            “Khalid!” pintas Syed Khalid memperkenalkan dirinya.
            “Ugh, Khalid? ... Atuk ingat Saiful tadi.” Suara orang tua itu agak lemah.
            Nadirah terdiam seketika. Kesian, atuk mungkin teringatkan Saiful. Saiful yang kini berada beribu-ribu batu jaraknya. Saiful yang hanya sekali menghantar berita semenjak berhijrah ke negara atas angin. Saiful mungkin sudah melupakan mereka. Timbul perasaan geram apabila mengenangkan Saiful. Tetapi atuk seperti merindui lelaki itu pula. Beberapa hari ini, dia seperti seronok bercerita tentang Saiful. Mengingat dan mengenang kembali budi baik jejaka itu atas keluarga mereka. Dan mahu dia menghargai segala kebaikan Saiful pada dirinya juga. Ah ... atuk, keluh Nadirah. Kehendak atuk cukup berbeza dengan kemahuannya. Atuk mungkin tidak tahu dia sedang belajar melupakan Saiful.
            “Mata atuk dah tak berapa nampak,” dengus orang tua itu dan cuba bangun. Nadirah segera menahan. Syed Khalid cepat-cepat memutar spring untuk menaikkan kepala katil supaya orang tua itu dapat meninggikan sedikit badannya.
            “Ada beli surat khabar?” soal orang tua itu kepada cucunya.
            “Ada, tuk,” pintas Syed Khalid sebelum sempat Nadirah menjawab, lalu  segera membentang akhbar yang dikepitnya. Mujurlah dia membeli akhbar itu di kedai runcit tadi. Tentu orang tua itu bosan terlantar di katil hospital sendirian.
“Saya bacakan untuk atuk,” Syed Khalid menawarkan khidmat, tetapi kemudian matanya memandang pada Nadirah, meminta kepastian.
“Bacalah, atuk faham.” Mengerti dengan persoalan yang berlegar di kepala Syed Khalid, Nadirah menjawab. Akhbar harian berbahasa Inggeris itu dibuka, dan Syed Khalid mula membaca tajuk utama. Apabila dipinta membaca lebih lanjut tentang sesuatu tajuk, barulah Syed Khalid membacakan berita penuh, terutamanya tentang politik dan sukan. Habis berita di akhbar, mereka bertukar-tukar pendapat tentang bidang sukan pula. Nadirah hanya memerhati keserasian antara kedua-duanya dengan perasaan gembira. Sekurang-kurangnya atuk ada teman untuk bercerita tentang topik yang diminatinya. Sambil itu dia mengemaskan pakaian Atuk Malek yang perlu dibawa pulang untuk dicuci. Beberapa kali juga dilihatnya Atuk Malek menguap, tetapi masih ingin terus berbual.
“Sudahlah atuk. Atuk rehatlah pula. Nanti atuk penat,” pujuk Nadirah.
“Ira dah nak balik ke?” soal orang tua itu seperti faham akan maksud yang tersirat di hati cucunya itu. Syed Khalid memandang pada Nadirah dan sengaja menjegilkan matanya, memarahi gadis itu. Nadirah hanya tersenyum.
“Kalau Ira balik, beritahu nenek, tengah hari nanti atuk nak ikan masak asam. Dah lama atuk tak makan tu,” beritahu Atuk Malek lalu berbaring semula.
“Baiklah, atuk. Atuk rehat ya? Tengah hari nanti Ira datang lagi dengan nenek,” pujuk Nadirah sambil membetulkan selimut datuknya. Syed Khalid menyalami orang tua itu.
“Kalau senang, datanglah lagi,” ujar Atuk Malek. Syed Khalid hanya mengangguk, “Insya Allah,” balasnya.
Sebelum beredar, Nadirah mencium dahi atuknya yang sudah memejamkan mata semula.
“Kesian ya?” bisik Syed Khalid ketika mengiringi Nadirah keluar dari wad. Nadirah hanya diam, mengetap bibir menahan sedih. Dia tidak tahu berapa lama Atuk Malek mampu bertahan. Kali ini keadaan penyakit atuk amat kritikal. Tiada tanda-tanda akan pulih. Hatinya diragut bimbang, bimbang menghadapi satu lagi kehilangan. Melihatkan wajah keruh Nadirah, Syed Khalid segera menepuk bahu gadis itu beberapa kali, cuba menenangkannya.
“Sabarlah, Insya Allah atuk N akan pulih,” dia memujuk, walaupun dia tahu impian itu amat tipis. Namun, kuasa Allah mengatasi segala-galanya. Nadirah menahan air mata yang mulai bergenang. Seboleh-bolehnya dia ingin menguatkan diri, tidak mahu jejaka itu melihat kerapuhan hatinya menghadapi situasi sukar sebegini.
Langkah kedua-duanya terhenti di hadapan kereta Syed Khalid. Mereka saling berpandangan.
“Saya hantar N balik,” beritahu Syed Khalid. Nadirah hanya mengangguk. Dia juga ingin memperkenalkan Syed Khalid kepada nenek. Sebelum itu, Nadirah meminta Syed Khalid singgah di pasar untuk membeli keperluan memasak seperti yang dipinta oleh datuknya.  Tidak terlintas di hati jejaka itu untuk membeli-belah di sebuah pasar segar. Seumur hidupnya dia tidak pernah menjejakkan kaki ke tempat seperti itu. Baginya itu suatu pengalaman yang sangat menarik walaupun hanya membantu Nadirah membawakan barang-barang yang dibeli.
“Awak suka makan apa, Syed?” soal Nadirah.
“Kenapa? Kalau saya sebut, awak nak masakkan ke?”
“Sudah tentu boleh!” balas Nadirah dengan senang hati.
Syed Khalid hanya tertawa mendengar kata-kata gadis itu. Tawanya seperti mengejek, seolah-olah tidak percaya yang gadis itu boleh memasak.
“Kenapa, tak percaya ke?” soal Nadirah sedikit marah.
“Hmm ... jarang gadis seperti awak yang pandai di dapur. Cuba awak masakkan sambal sotong atau sambal udang goreng petai. Hmmm ... saya suka masakan itu. Mahu habis dua tiga pinggan nasi kalau ada lauk itu!” kata Syed Khalid sambil tertawa.
‘Hmm ... tak mencabar langsung!” gerutu Nadirah dalam hati. Tetapi dia cuma tersenyum mendengarkan kata-kata Syed Khalid. ‘Tunggu dan lihat!’ cabarnya dalam hati.
Nek Salmah menerima kehadiran Syed Khalid dengan senang hati walaupun dia agak terperanjat dengan kedatangan kawan Nadirah secara tiba-tiba itu. Nadirah tidak pernah bercerita yang dia mempunyai kawan lelaki yang rapat di asrama. Jika tidak rapat, bagaimana jejaka itu sanggup datang sejauh itu hanya kerana ingin menemui cucunya, telah orang tua itu.
“Bukan boyfriend nek, kawan saja,” terang Nadirah ketika Nek Salmah cuba mengusik cucunya itu.
Kemesraan antara nenek dan cucu itu menarik perhatian Syed Khalid. Dia ikut ke dapur untuk membantu. Duduk di ruang tamu seorang diri membuatkan dia kebosanan. Walaupun dilarang oleh Nadirah, dia tetap berkeras mahu membantu apa yang patut. Baginya semua itu adalah pengalaman yang amat berharga. Dia terhibur berada di situ. Barulah dia dapat merasakan suasana hidup berkeluarga yang sebenarnya. Pelbagai kerja disuruh Nadirah, memotong bawang, menumbuk cili, semua dilakukannya dengan senang hati walaupun begitu kekok. Rasa gembiranya hadir dalam keluarga itu melebihi segala-galanya.
“Nek .. boleh tak saya tinggal di sini sehari dua?” Syed Khalid menyuarakan hasratnya ketika mereka makan tengah hari. Bulat mata Nadirah memandang jejaka di hadapannya itu. Dia tidak sangka Syed Khalid akan membuat permintaan sebegitu.
“Sehari dua? Setahun pun tak apa kalau Tuan Syed sudi. Rumah kami ni serbanya kurang. Tak apa ke orang Kuala Lumpur tinggal di sini?” Nek Salmah merendah diri. Syed Khalid tertawa.
“Saya berasa seronok di sini. Saya ada nenek ... atuk, dan ...” matanya memandang pada Nadirah di sisi, “Nadirah!”
Tersentap tangkai hati Nadirah mendengarkan kata-kata itu.
“Di sini saya rasa nikmat hidup berkeluarga yang tidak pernah saya dapat di rumah sendiri,” sambung Syed Khalid lagi dengan nada yang perlahan.
“Nek, Syed ni ...”
“Panggil saya Khalid!” pintas Syed Khalid, bertegas. Dia tidak suka dirinya dihormati begitu sekali, apatah lagi Nek Salmah selalu menambah perkataan ‘Tuan’ sebelum namanya. Cukuplah dirinya dihormati dalam kalangan pekerja bapanya, bukan dalam kalangan kenalannya terutama keluarga Nadirah. Dia tidak mahu dirinya terlalu diasingkan.
“Err  ... Khalid ni anak hartawan, nek...”
“Jadi, kenapa?” soal Syed Khalid seperti kurang berpuas hati dengan kata-kata Nadirah.
“Kita tak terikutkan gaya hidupnya. Jadi, saya rasa baik awak balik KL saja,” Nadirah seperti memberikan kata putus. Wajah Syed Khalid serta merta berubah. Dia tidak sangka kehadirannya di situ seperti tidak disenangi oleh gadis itu.
“Kalau orang dah tak sudi nak buat macam mana ...” suara rajuk Syed Khalid kedengaran dan kemudian dia menyambung, “Lepas makan ni, saya hantar awak dan nenek ke hospital. Selepas jumpa atuk, saya akan balik seperti yang awak pinta.”
That sounds good!” ujar Nadirah dengan nada riang, seolah-olah sedikit pun tiada  rasa bersalah.
Nek Salmah terdiam mendengarkan butir bicara kedua-dua remaja di hadapannya itu. Dia melihat seperti ada keakraban antara kedua-duanya pada mulanya, namun dari kata-kata Nadirah, seperti ada yang tidak kena pula. Hai Nadirah ... kadang-kadang kedegilan cucunya itu tidak bertempat, keluh Nek Salmah. Selepas itu tiada lagi bualan rancak antara ketiga-tiganya. Syed Khalid menelan nasi dengan rasa terkilan. Lauk yang enak di hadapannya seperti tidak wujud lagi.

No comments:

Post a Comment