Selamat Datang!

Hi,anda boleh baca novel percuma dalam blog ini



Monday, February 11, 2013

Bab 25


25


Hai N!
Maaf kerana saya tidak dapat terus menghantar berita. Banyak perkara yang perlu diselesaikan pertama kali menjejakkan kaki di bumi mat saleh ini. Namun, saya tidak pernah melupai N. Sebagaimana yang telah dijanjikan, saya menulis surat ini. Jika saya kesuntukan masa, saya berjanji pada diri sendiri yang saya akan menghantar poskad untuk N. Ini adalah sebagai tanda bahawa saya tidak pernah melupakan N. Bila ke pejabat pos nanti, saya akan beli banyak aerogram untuk memudahkan kita berkomunikasi.
            Bagaimana nak mula, ya? Saya kurang arif dalam hal surat menyurat ini. Tetapi cukuplah buat kali ini saya menyatakan bahawa saya sedang membiasakan diri hidup sebagai mahasiswa di negara orang. Memang saya rindukan kemesraan yang dikecapi semasa belajar di tanah air dulu. Namun, apakan daya, hidup mesti diteruskan ...
            Sekian dulu buat kali ini. Jika ada apa-apa yang menarik, akan saya ceritakan dalam surat yang lain. Itupun jika N sudi membalas surat saya ini dan mendengar kisah-kisah saya di perantauan ini.
            Salam buat N dan seisi keluarga.

SKI
           
            Nadirah tersenyum panjang menatap surat yang dihulurkan oleh Nek Salmah ketika dia pulang bercuti pertengahan semester. Surat ringkas daripada Syed Khalid itu sudah cukup menghiburkan hatinya. Memang jejaka itu tidak melupakan janjinya. Sebelum pulang lagi Nek Salmah sudah memaklumkan bahawa ada surat bersetem luar negara sampai ke rumah. Dia memang mengharapkan surat daripada Abang Azrul atau setidak-tidaknya daripada Nisha. Namun, tidak disangka-sangkanya surat daripada Syed Khalid yang menyusul. Nisha ... Nadirah mengeluh panjang. Sudah lama benar dia tidak mendengar khabar berita daripada rakan baiknya yang seorang itu. Mungkin terlalu sibuk dengan tugasnya sebagai pelajar. Maklumlah, hidup di negara orang, tentu banyak cabaran yang perlu ditempuhi. Dalam hatinya Nadirah mencemburui pencapaian kawannya itu. Seronoknya dapat hidup di negara orang, fikirnya. Kerana itu dia sudah mulai melupakan aku! Gerutunya dalam hati.
            “Surat siapa, Ira? Azrul?” Tiba-tiba Atuk Malek yang disangkakannya tidur di kerusi malas menyapa. Nadirah menoleh pada susuk datuknya yang semakin mengecil. Penyakitnya benar-benar menuntut derita. Semakin hari orang tua itu semakin lemah.
            “Bukan, tuk,” jawab Nadirah sepatah. Dia tahu atuk mungkin terlalu merindui Azrul. Sudah beberapa kali dia menyebut nama Azrul. Ketika makan, dia teringatkan masakan kegemaran Azrul. Dan paling menyiat perasaannya, kata-kata atuk yang sering menyebut kebimbangannya tidak sempat hendak bertemu dengan Azrul lagi. Dia seperti dapat mengagak yang hayatnya tidak lama.
            “Kalau begitu, Saiful agaknya?” Atuk Malek meneka.
            Berdebar rasa hati Nadirah mendengarkan nama itu disebut.
            “Tak, atuk. Kawan Ira yang datang melawat atuk dulu, Syed Khalid.”
            Lama Atuk Malek terdiam. Dia hanya menggoyang-goyangkan kerusi malasnya. Nadirah melipat kembali surat yang masih di tangan. Ketika dia hendak bangun, suara Atuk Malek kedengaran lagi.
            “Dua tiga hari lepas Saiful ada menelefon.”
            Nadirah tersentak mendengar kata-kata datuknya itu.
            “Dia rasa terkilan, kamu tak balas suratnya,”
            Merah padam wajah Nadirah menahan malu. Dia tidak sangka Saiful akan mengadukan hal itu kepada datuknya. ‘Childish sungguh Saiful ni!’ Bentak Nadirah dalam hati.
            “Balaslah suratnya, Ira. Kesian dia. Atuk kata kalau nak bercakap dengan kamu, telefonlah dalam seminggu lagi, kamu bercuti dan akan pulang ke mari.” Perlahan sahaja suara Atuk Malek menyatakan permintaannya. Hati Nadirah menjadi sayu tiba-tiba. Atuk Malek benar-benar menyayangi Saiful.
            “Insya-Allah, tuk. Bukan Ira tak mahu balas, tetapi Ira sibuk dengan hal kuliah, assignment ...”
            “Sekarang kan dah cuti?” Belum sempat Nadirah menghabiskan ayatnya, Atuk Malek sudah meningkah. Nadirah terdiam.
            “Yalah.” Dia hanya mampu menjawab sebegitu. Atuk Malek dapat membaca yang kata-katanya itu sekadar alasan. Memang dia sengaja tidak membalas surat Saiful kerana marahkan lelaki itu. Kesabarannya menunggu berita daripada Saiful sudah hilang, dan ketika surat Saiful tiba, dia sudah tidak ada hati untuk membalasnya. Biar Saiful pula rasa bagaimana yang dia rasakan. Benar, penantian itu suatu penyeksaan.
            Nadirah masuk ke bilik, merebahkan badannya ke katil empuk. Surat Syed Khalid disimpannya ke dalam kotak. ‘Bila aku dah ada mood, aku akan balas.’ Janjinya dalam hati. Terkenang juga kepada Saiful. Namun jari jemarinya terasa berat hendak memegang pen ketika itu. ‘Ah, nanti Saiful akan telefon, tak perlu balas suratnya!’ Pujuk hatinya sendiri. Cuti semester selama sebulan baru sahaja bermula. Bila dia terasa bosan nanti, akan dibalasnya surat kawan-kawannya itu satu persatu.

No comments:

Post a Comment